Det er den internationale »Seafood Expo Global/Seafood Processing Global«, der mellem den 25. og 27. april gæster Barcelona i Spanien. I marts måned 2023 var udstillingen i Boston USA og til september foregår det i Singapore.
»Seafood Global 2023« udstiller og præsenterer de nyeste produkter og mest innovative løsninger indenfor fiske- og skaldyrsbranchen.
Forbrugerne efterspørger højere kvalitet, innovation i nye smagsvarianter, mere krydderi og flere spiseklare produkter.
Verdens største messe for fiske- og skaldyrsbranchen, »Seafood Expo Global/Seafood Processing Global 2023«, arrangeret af Diversified Communications, foregår mellem tirsdag den 25. april til og med torsdag den 27. april i Barcelona og repræsenterer den største udgave, der nogensinde er afholdt i Expo’s historie.
Den 29. udgave af denne messe, vil være vært for leverandører og udstillere af fisk og skaldyr samt af udstyr og tjenesteydelser fra hele verden, som vil fremvise deres nyeste produkter til købere og branchefolk, der leder efter nye innovationer og trends.
I løbet af disse tre dage vil Seafood Expo Global/Seafood Processing Global være one-stop-shoppen til at finde fisk og skaldyrsprodukter til detailindustrien og fremvise de aktuelle tendenser inden for forarbejdnings- og emballeringsudstyr, kvalitetskontrol, fødevaresikkerhed og hygiejnetjenester.
De nye produkter er designet til at tilbyde forbrugerne nye spiseoplevelser, give bedre kvalitet og mere variation, forlænge holdbarheden og reagere på de skiftende markedskrav, der handler om mere bæredygtighed samt sundere og mere spiseklare produkter.
Seneste trends i fiske- og skaldyrsprodukter
- Kvalitet – Forbrugerne efterspørger fisk og skaldyrsprodukter af højere kvalitet og er villige til at betale mere for dem.
- Innovation og nye smagsvarianter – Producenterne erkender, at forbrugerne også leder efter værdi og variation. For at imødekomme den efterspørgsel udvikles nye smagsvarianter og innovative smagskombinationer. For eksempel røgede og saltede lakseprodukter med mere intense rygeprocesser og tilsætning af stærkere smagsstoffer som lakrids, hård ost og pinjekerner og gin.
- Asiatiske smagsvarianter – mere populære smagsvarianter fra Thailand, Vietnam, Singapore, Malaysia og Japan er fremherskende blandt produkterne indsendt i priskonkurrencen, hvilket fortsætter den lange tradition for produktinspiration fra disse landes kulturer og køkkener.
- Varmere og mere krydrede produkter – Adskillige produktindgange har høj krydderiprofil for at imødekomme forbrugernes stigende efterspørgsel efter varmere krydderier. For eksempel Chili Crab i Singapore-stil, Katsu-fisk med karrykrydderi, Flaming Trio Squid Tenders og Cheesy-Chili Fish Jerky.
- Street food – Produkter, der er nemme at tilberede og giver forbrugerne mulighed for at skabe en street food eller afslappet madoplevelse derhjemme. Laksekebab, xiao long bao rejeboller og et lakseburgersæt, der indeholder alle ingredienserne, er bare nogle eksempler.
Se lidt om messen herunder