Tanken til den første LNG-terminal i Danmark er ankommet til Hirtshals Havn. Den vejer 148 tons og blev fredag den 15. maj 2015 på slaget kl. 12.00 løftet i land på Containerkajen på Hirtshals Havn fra coasteren M/S “Jerome H”.
Dermed er Fjord Lines investering i Danmarks første LNG-terminal ved at blive til virkelighed på Hirtshals Havn.
Med den 500 kubikmeter store tank bliver det nu muligt for LNG-drevne skibe at anløbe havnen og bunkre. Fjord Line vil over den første periode prioritere bunkring af rederiets egne LNG-drevne cruisefærger M/S “Bergensfjord” og M/S “Stavangerfjord”, men vil efter planen også udvide aktiviteterne, så andre LNG-drevne skibe også kan bunkre.
Morten Larsen, konstitueret direktør ved Fjord Line bemærker i forbindelse med modtagelsen af tanken: ”Det her er naturligvis et meget synligt skridt på vejen til etableringen af vores LNG-terminal, og dermed den første LNG-terminal i Danmark. Men samtidig er det også kulminationen på lang tids arbejde med godkendelsesprocesser, planlægning og forberedelse. Nu skal montagearbejdet gøres færdigt, og derefter skal vi hurtigst muligt have anlægget sat i drift.”
Fjord Lines satsning på LNG som drivmiddel til rederiets cruisefærger er et naturlig element i rederiets indsats i forhold til en klimamæssig optimal drift af rederiets skibe.
Morten Larsen fortsætter: ”Samtidig med at vi er ved at installere den første LNG-tank, så arbejder vi videre med planerne for en udbygning af kapaciteten på terminalen. Planerne for udviklingen betyder, at der på sigt vil ske en udbygge af kapaciteten og dermed muligheden for at bunkre LNG i Hirtshals Havn, der ligger ved en af verdens mest trafikkerede sejlruter.”
LNG er naturgas, der er nedkølet til -160 grader Celsius for at gøre den flydende. Ved forbrænding i en skibsmotor udledes der ingen svovl eller partikler, og mindre end 10 % NOx (kvælstofoxid) til atmosfæren i forhold til de emissioner, som forbrænding af traditionel bunkerolie afstedkommer.