På baggrund af et dansk forslag er det i dag lykkedes FN’s søfartsorganisation, IMO, at indgå en historisk aftale om energieffektivitet for nye skibe uanset, hvor i verden de bygges.
Reglerne træder i kraft i 2013, og fastsætter gradvist stigende effektivitetsmål, som i 2025, når de er fuldt indfasede, indebærer at nye skibe skal være 30 % mere energieffektive end de skibe, der bygges i dag. Herudover er der også opnået enighed om standarder for, hvorledes skibe skal udarbejde og vedligeholde en plan for energibesparelser om bord. Endelig er der udviklet en mekanisme, der skal støtte ulande i deres bestræbelser med at overholde de nye krav.
Skibsværfter, rederier og andre virksomheder er på globalt plan allerede begyndt at anvende de nye energieffektivitetskrav i udviklingen af nye skibsdesign.
IMO’s Generalsekretær sagde ved begyndelsen af mødet, at
“Skibes energieffektivitet er et emne, der er et kerneelement i IMO’s arbejde. “Han noterede sig endvidere, at vedtagelsen af disse regler ville være med til at “sikre, at international søfart forbliver den mest klimavenlige transportform”.