Hvalsafari er big business

Hvalsafari er big business

Hvalsafari er en indbringende forretning. 13 millioner tager på hvalsafari hvert år
Organiseret hvalsafari startede i USA i 1950’erne og praktiseres i 120 lande verden over.

Industrien vokser stadig. 13 millioner mennesker menes at tage på hvalsafari hvert år, og den samlede verdensomsætning er omkring 2,1 mia. dollars. Det er big business.

Men omfanget af R03;R03;industrien øger bekymring om dens indvirkning på hvalerne. Det drøfter man på Den Internationale Hvalfangstkommission (IWC) i Jersey.

Hvalsafari kan have indflydelse på hvalernes naturlige adfærd. Det kan give problemer på kort og lang sigt, siger dem, der arbejder inden for marin biologi. Blandt andet kan både kan også kollidere med hvaler og sætte alle i fare, og hvalerne kan stresses udnødvendigt.

Hunnerne kan endda stoppe med at producere nok mælk til deres kalve, hvilket kan mindske overlevelsesraten for deres unge.

Nogle lande har en specifik lovgivning om hvalsafari, fastsætter, hvor mange både kan være ude på én gang, og hvilken hastighed de kan sejle med.

Men omvendt kan hvalsafarien også have en positiv virkning. En lukrativ hvalsafari industri kan fungere som et argument for ikke at jage dem.