I løbet af 2023 opnåede dansk fiskeri en stigning i værdien af de fangede fisk og skaldyr. Samlet set landede danske fiskefartøjer for 3,20 milliarder kroner fisk. Dette repræsenterede en stigning på hele 8 procent sammenlignet med 2022, hvor værdien lå på 2,97 milliarder kroner.
Mængden af fangst steg også med 8 procent, fra 454.000 tons i 2022 til 491.000 tons i 2023. Antallet af registrerede fartøjer faldt dog med 6 procent fra 2022 til 2023, hvilket betød, at der var 1.731 fartøjer i 2023. Sammenlignet med 2014 var der en nedgang på 29 procent i antallet af registrerede fartøjer.
Stigning i Værdien af Fiskefartøjers Landinger, Især industrifisk, makrel og torskefisk
I perioden fra 2022 til 2023 oplevede industrifiskeriet den største procentvise stigning i værdien af landinger, efterfulgt af makrel og torskefisk. Værdien af industrifisk steg med 49 procent, fra 589 millioner kroner i 2022 til 877 millioner kroner i 2023. Landingsmængden for industrifisk steg med 24 procent til 311.000 ton. For makrel steg værdien af landinger med 38 procent til 325 millioner kroner, og landingsmængden steg med 32 procent til 28.000 tons. Endelig oplevede torskefisk en stigning på 13 procent i værdien af landinger, der nåede 365 millioner kroner, mens mængden af landet torskefisk steg med 27 procent til 18.000 tons. Variationen i landings-mængder og landings-værdier afhænger af de tilgængelige kvoter.
Nedgang i værdien af andre fiskearter og fladfisk
Den største procentvise nedgang i værdien af landinger fra 2022 til 2023 blev registreret for andre fiskearter efterfulgt af fladfisk. Værdien af landinger for andre fiskearter faldt med 37 procent, fra 172 millioner kroner i 2022 til 108 millioner kroner i 2023. Landingsmængden faldt også med 59 procent til 5.000 tons. Nedgangen i værdien af landinger for fladfisk var 13 procent, der nåede 299 millioner kroner, mens landingsmængden faldt med 9 procent til 10.000 tons.
Region Nordjylland står for det meste
I 2023 udgjorde værdien og mængden af danske fartøjers landinger i Region Nordjylland 49 procent af den samlede landingsværdi og 52 procent af den samlede landingsmængde. I 2022 udgjorde det henholdsvis 53 procent og 59 procent, og i 2014 var det 38 procent og 36 procent. I samme periode udgjorde værdien af danske fartøjers landinger i EU uden for Danmark 2 procent af den samlede landingsværdi, mens værdien af danske fartøjers landinger i Europa uden for EU udgjorde 20 procent. I 2022 var de tilsvarende værdier henholdsvis 5 procent og 18 procent, og i 2014 var de 14 procent og 12 procent.
Større fartøjer bidrager mest til kapaciteten
Kapaciteten, målt i bruttotonnage (BT), var 63.121 i 2023, fordelt på 1.731 registrerede fartøjer. Dette repræsenterede en nedgang på 9 procent sammenlignet med 2022, hvor kapaciteten var 69.526 BT fordelt på 1.841 registrerede fartøjer. I 2014 var kapaciteten næsten den samme som i 2022 (69.138 BT), men fordelt på flere fartøjer, da der i 2014 var 2.455 registrerede fartøjer. Dette betød, at den gennemsnitlige kapacitet pr. fartøj voksede med 29 procent fra 28 BT i 2014 til 36 BT i 2023. Fartøjer på 40 meter og derover bidrog mest til den samlede kapacitet både i 2014 og 2023, med henholdsvis 50 procent i 2014 og 57 procent i 2023.