Direktør for Danmarks Fiskeriforening PO og fhv. formand for foreningen Fiskebranchen, Niels Wickmann, har netop udsendt en chokerende meddelelse omkring foreningen Fiskebranchen.
Foreningen der nærmest er fiskebranchens eneste samlede markedsførrings-indsats, gennem rigtig mange år, lukker og slukker med nedlæggelsen af foreningen.
Under overskriften »Minna og Gunnar bliver lagt i graven«, maner fiskeriforeningsdirektøren alvoren frem. For med nedlæggelsen, rammer man Dansk Fiskeris eneste aktive ansigt udadtil og beslutningen kan vist kun beskrives som en »Bogholder-løsning«, der absolut ikke afspejler den dynamik og optimisme der for tiden hersker i dansk fiskeri.
Den triste pressemeddelelse ser således ud:
Minna og Gunnar bliver lagt i graven
Foreningen Fiskebranchen, som i mange år har gennemført aktiviteter i Danmark for at øge forbrugernes kendskab til fisk og styrke salget af fisk og fiskeprodukter, lukkes.
Fiskebranchen har stået for mange gode tiltag som »2gangeomugen« og tidligere »Minna og Gunnar«. Men de mange gode tiltag og positive resultater til trods er det nødvendigt at lukke foreningen og afslutte de projekter og kampagner, som er gennemført.
»De seneste 3 år har det kun været Danmarks Fiskeriforening PO, der har været villig til at medfinansiere Fiskebranchens projekter. De øvrige organisationer i fiskerisektoren har ikke ønsket at medvirke til at løfte indsatsen – det gælder både for fiskeri, forarbejdning, handel og akvakultur. Vi er altid parate til et samarbejde med de øvrige aktører i sektoren, men da vi i sagens natur ikke sælger varer direkte til detail-handelen, giver det ikke mening, at Danmarks Fiskeriforening alene fortsætter arbejdet,« siger Niels Wichmann, fhv. formand for Fiskebranchen.
En anden udfordring de senere år har været den danske forvaltning af EU-tilskudsmidlerne i Hav og Fiskeriprogrammet. I de ”gamle dage” med de utrolig succesfulde Minna og Gunnar reklamer var der enighed mellem fiskerisektoren og ministeriet om, at det ville give størst effekt af tilskudskroner fra EU og Danmark, hvis hele sektoren gik sammen i én forening og med et fælles budget, som dermed kunne have gennemslagskraft og gøre en forskel.
»Minna og Gunnar var en fantastisk succes. Kampagner har stor gennemslagskraft, når midler og indsats målrettes. Men i de senere år har der fra ministeriet været fastsat en grænse for, hvor meget enkelte projekter kan få i støtte. Man ønsker fra politisk hold »at smøre tilskud tyndere ud«. Det har naturligvis den konsekvens, at de enkelte projekter, der støttes, ikke bliver så slagkraftige og så kan man diskutere, om det overhovedet er indsatsen værd,« siger Niels Wichmann.
FISKEBRANCHENS sekretariat nedlægges
Som en konsekvens af nedlæggelsen af Foreningen Fiskebranchen nedlægges også Fiskebranchens sekretariat, som i de seneste mange år har ligget hos Danmarks Fiskeriforening.
»Der er blevet gjort et jættearbejde for at få afsætningen og forbruget af fisk på dagsordenen i branchen, hos offentlige myndigheder, i foodservice-, restaurant-, og storkøkkensektoren og i detailhandelen. Den positive bevægelse, der trods alt har været i detailhandelen i de senere år, skyldes i høj grad Lone Marie Eriksen, der har ledet sekretariatet, siger Niels Wichmann.
Dansk Fiskeris image
Fiskebranchen har gennem årene medvirket til at fastholde dansk fiskeris gode image. Danmarks Fiskeriforening leverer ganske simpelt verdens bedste fisk, bæredygtigt fanget af små og store fartøjer. Danmarks Fiskeriforening vil forsat understøtte dette image ved at deltage i lokale events rundt i lande, hvor der er fisk på dagsordenen. Det er fiskefestivaler, det er havnefester, og det er Food Festival i Aarhus og Fiskens Dag i København.
»Danmarks Fiskeriforening har fortsat ejerskabet af logoet »Dansk Fisk« og af logoet »2gangeomugen«. Dansk Fisk logoet er forbeholdt fisken fra vore medlemmer, medens vi fortsat vil lade logoet »2gangeomugen« anvende af alle på alle fiskeprodukter – det er jo i fælles interesse at fisk holdes på menukortet,« siger Niels Wichmann.
Marine Stewardship Council (MSC) certificering
nmarks Fiskeriforening har i de seneste 10 år arbejdet målrettet på at få danske fiskerier MSC certificerede. Vi er verdensmestre i bæredygtigt fiskeri med over 90 pct. af dansk fisk MSC-certificeret. Det er den høje standard, der giver adgang til salg alle steder i verden – og dermed adgang for et erhverv, hvor 90% af danskfanget fisk og skaldyr eksporteres og pynter godt på handelsbalancen med omverdenen. Vi er nået langt, senest med certificering af torskefiskeriet i Nordsøen og Skagerrak, industrifiskerierne og hesterejefiskeriet, og fortsætter ad den vej sammen med vore kolleger i Danmarks Pelagiske Producentorganisation og vores kollegaer i nabolandene.
Hop ind på siden »2GangeOmUgen« og »Fiskebranchen« samt »FiskIKantinen«.