Den nye CO2-afgift på brændstof mærkes nu også i Vestkyst-havnene, hvor flere fiskefartøjer vælger at sejle udenom og lande i andre havne.
Det skriver Lemvig Folkeblad
Det nye år er kun lige begyndt, men effekten af den nye CO2-afgift på brændstof kan allerede mærkes i Thyborøn. Det er ikke gået ubemærket hen for Peder Lodahl, fra Danske fiskeauktioner, der overfor Folkebladet Lemvig siger, »Normalt ser vi flere belgiske og hollandske fartøjer lande fisk her på denne tid af året, men i år er det ikke tilfældet.« Han vurderer, at det skyldes den nye CO2-afgift.
Samme tendens ses på auktionerne i Hvide Sande og Thorsminde samt i Hanstholm, hvor også oplever, at tyske og svenske fiskefartøjer sejler til andre havne.
Den vestjysk projetkschef Peder Lodahl frygter, at de vil miste op til en tredjedel af al fisk i løbet af året. »Vi håber, at nogle skibe vil tanke i udlandet og stadig lande fisk her to gange, før de sejler hjem og tanker op igen,« siger han.
Den nye CO2-afgift på diesel betyder, at fartøjer skal betale 2,26 kroner pr. liter. Afgiften skal motivere til brug af grønnere brændstoffer, men problemet er, at sådanne alternativer endnu ikke er tilgængelige.
For fiskerne betyder afgiften, at deres indtjening forsvinder og mange overvejer derfor at lande deres fisk andre steder.
»Afgiften udgør halvdelen af deres udgifter til brændstof, og det presser dem økonomisk,« forklarer Peder Lodahl og påpeger det paradoksale i, at selvom den danske CO2-udledning måske falder, vil EU’s samlede udledning stige, fordi fartøjerne skal sejle længere for at tanke og lande fisk.
Færre fisk på auktionen rammer ikke kun fiskeriauktionen, men også havnen og de lokale virksomheder.
»Vi håber, at politikerne forstår alvoren og hurtigt finder en løsning,« siger Peder Lodahl til avisen, men foreløbigt er der dog ingen alternativ løsninger kommet på bordet
Læs hele artiklen på FolkebladetLemvig »Fiskeriauktionen mister hver tredje landing: – Alle bliver ramt af det her« (Plus-abonnement)