Det er værftet i Sakskøbing, der torsdag formiddag, med en kæmpe BMS kran løftede den 43 fod store rejetrawler Agdenes Trondheim i vandet i Sakskøbing Havn.
Michael Jacobsen fra Bredgaard Værft fortæller til FiskerForum, at glasfiber-fartøjet skal leveres sidst i marts måned, til det norske rederi Agdenes Trål A/S i Trondheim
Trawleren er det bredeste fartøj hidtil, som værftet har bygget.
Rejetrawleren er 12,99 meter og har en bredde på hele 5,50 meter. Siden sommerferien har 5 mand arbejdet på nybygningen, med fremstilling af skroget og maling af samme samt ilægning af motoren, der efter rederiets ønske er blevet en kraftig Scania V8 motor på 600 HK.
Størrelsen på båden gav ifølge værftets direktør, lidt produktionsmæssige udfordringer, så man måtte ændre lidt i processen, så styrhuset først blev løftet på skroget, efter det var søsat ved kajen. Men alt er forløbet planmæssigt og helt efter beregningerne, slutter en tilfreds Michael Jacobsen over telefonen til FiskerForum.
Konstruktionen er helt speciel, med et hellukket shelterdæk indtil agter, der skal indeholde en næsten fuldautomatisk rejefabrik, hvor fangsten først bliver overført til fabrikken for derefter at blive sorteret efter størrelse, før de koges og pakkes. Ved agterspejlet er der åbent med plads til trawl og tromler. Fartøjet forventes betjent af en besætning på kun to.
Den sidste finish samt aptering og udrustning skal foregå i Norge, så den næste uges tid går med tilretninger og finjusteringer på det Lollandske værft, inden stævnen på den funklende nye rejetrawler sætter kursen mod Trondheim i Norge.