Danmark er ellers et typisk fiskerination, med masser af dobbelttrawl og flyshooter fartøjer, hvorimod der ikke er ret mange bomtrawlere i fiskeriet.
L 510 St. Anthony´s ejere, Erik og Rene Kloster er nogle af R03;R03;de få i denne kategori, trods det faktum at skibet fanger mange fisk, helt op til 35 til 40 tons rødspætter, er ikke usædvanligt, på blot fire dage.
Desværre er skibet ikke bygget til fangster af denne størrelse og lagerkapaciteten er kun beregnet til ca. 900 kasser ialt. Hvilket langt fra er nok, når man samtidig skal tage de nye udsmidsregler med i betragtningen. Discard regler der absolut ikke gør problemet mindre, tværtimod. Så tiden var inde, til en gennemgribende ombygning af L 510 St. Anthony.
Genopbygning af skibet
Danmark mangler ekspertise på bomtrawlerområdet, de tilbud som St. Anthony folkene havde fået hjem, var både for dyre og ville tage alt for lang tid. Det var den egentlige årsag, til, at der blev etableret kontakt til de hollandske fiskerispecialiter, Urk Fisheries Cooperative, VCU TCD B.V., som er placeret i den hollandske havneby Urk.
En virksomhed der de sidste par år har udviklet sig til specialister indenfor fiskeriet, også bomtrawl.
St. Anthony ankom til havnen i den Hollandske havneby Harlingen, lidt nordligere end Urk, hvor det var aftalt af »udrykningsholdet« fra VCU skulle møde den danske bomtrawler, mandag den 29. februar.
Teamet fra VCU var allerede klar
En af de største udfordringer, var at øge lagerkapaciteten. Det blev løst ved at ændre størrelsen på maskinrummet, hvilket ikke var en ligetil og nem opgave, men den eneste mulige. Det hele blev demonteret; pumper, motorer, kompressorer, generatorer, elskabe og en masse hydraulik og rør. Herefter blev skot og vægge flyttet og svejst op igen, hvorefter hele det demonteret rum skulle reetableres igen, bare på mindre plads. Det hele virkede nærmest som et puslespil, hvor alle brikker gerne skulle falde på deres rigtigt på plads, første gang.
Hele ombygningen af St. Anthiony gav en umiddelbar lagerkapacitetsforøgelse på 700 kasser til ialt 1600 kasser.
Ombygningen stoppede ikke her, for at behandle de store mængder af rødspætter og tilsvarende udsmid, var det nødvendigt at ombygge området hvor fangsten landes og behandles om bord. Der blev investeret i en rensemaskine, som blev en integreret del af hele fangstbehandlingen, således St. Anthony nu har et fuldt integreret fiskebehandlingssystem, der kan håndterer, selv rigtig store mængder af rødspætter og som også kan håndtere discardfisk.
VCU TCD B.V. fik ligeledes ordre på, at udføre lidt småreparationer på skibet som, lidt elektronisk samt gennemgang af sumwings bommen, fiskeri blokkene, saltvands rørsystemmet i maskinrummet og brændstofpumperne i hovedmotoren. Små tidskrævende opgaver, der med hjælp fra gode leverandører og VCU TCD B.V. alligevel kunne klare opgaven på blot 8 uger sammenlagt.