Om mindre end tre måneder vil man med klimaloven i hånden, starte en afgift på drivhusgasser op, så målet om en reduktion på 70 procent i forhold til udledningerne i 1990, kan gennemføres. Det hele sker for at indfri klimamålet.
Men hvorfor skal danske landmænd, fiskere og hele vores samlede fødevarebranche straffes så hårdt for sølle 0,0044 procent mindre CO2, globalt set.
Den nye CO2-afgift, som forventes at træde i kraft fra 2025, vil også have betydelige konsekvenser for fiskeriet i Danmark. Afgiften planlægges at blive indført som en del af en bred skattereform, der har til formål at reducere Danmarks CO2-udledning med 70% frem til 2030. I denne sammenhæng vil fiskeriet blive ramt af en stigende afgift på diesel og andre fossile brændstoffer, hvilket kan føre til drastiske økonomiske konsekvenser for hele branchen
Fiskerne står overfor en betydelig stigning i brændstof-omkostningerne. (Den indledende afgift er estimeret til at være omkring 0,90 kr. pr. liter diesel i 2025, stigende til 2,00 kr. i 2030.) Dette vil medføre højere driftsomkostninger, som mange fiskere vil have svært ved at forrente.
Ifølge branchen kan CO2-afgiften føre til tab af op til 1.600 arbejdspladser, da det forventes, at op til en tredjedel af fiskeriaktiviteterne kan blive lukket ned som følge af de stigende omkostninger.
Det er selvfølgelig en dyster forudsigelse, men fiskeriet står overfor en nærmest umulig opgave, selvom dansk fiskeri naturligvis gerne vil bidrage til reduktionen af CO2-udledningerne, ser det nærmest umuligt ud lige nu, når man i væsentlig grad er helt afhængige af dieselmotorerne.
For der findes ikke viable eller realistiske alternative teknologier eller andre brændstoffer, der for nuværende kan erstatte de kendte fossile brændstoffer man benytter sig af i dag. Oveni dette er »skygge«priserne for omstilling til mere bæredygtige brænd-stoffer, som metanol, langt højere end den nuværende afgift, hvilket yderligere komplicerer omstillingsmulighederne for branchen. Der er bekymring for, at disse omkostninger vil dræne kapital fra erhvervet, hvilket hæmmer investeringer i den grønne teknologi.
Derfor er der en stigende frygt for, at CO2-afgiften vil få fiskerne til at tanke diesel i nabolande, hvor miljøreglerne er mindre strenge og uden CO2-afgift, hvilket kan føre til en udflytning af erhvervet og yderligere tab af arbejdspladser i Danmark.
Der skriver Hans Kristian Skibby (DD) da også i sit debatindlæg i Jyllands-Posten, om denne CO2-afgift ikke blot skaber en urimelig konkurrencefordel til udenlandske producenter, men også giver mulighed for en potentiel lækageeffekt, hvor produktionen eller landinger flyttes til lande med mindre strenge regler, hvilket ender med at udlede lige så meget – eller måske endda mere CO2 end før. »Det er ren symbolpolitik uden reel effekt,« slår Danmarksdemokraten fast.
Klima- og energiminister Lars Aagaard (M) mener, at Danmark skal gå forrest i kampen mod klimaændringerne. Men det er som Hans Kristian Skibby (DD) understreger, »naivt at tro, at de store CO2-udledere i verden vil lade sig påvirke af Danmarks små tiltag. EU-Kommissionen har jo også klart sagt, at der ikke kommer en fælles CO2-afgift for hele EU!
Så i stedet for at bruge milliarder på ineffektive løsninger og dyre CO2-afgifter for virksomheder og forbrugere, burde vi hellere støtte innovation og udvikle teknologier, der virkelig kan gøre en forskel på globalt plan,« påpeger folketingspolitikeren Hans Kristian Skibby fra Danmarksdemokraterne.
Du kan læse hele Hans Kristian Skibby’s debatindlæg på Jyllands-Posten her