Der er travlt hos Hanstholm Skibssmedie ApS, der netop har sikret sig hele tre ISO-certificeringer for at imødekomme de stigende krav fra kunder og for at sikre sig nye markedsandele i fremtiden.
817 kunder fik sidste år lavet mindst én opgave hos Hanstholm Skibssmedie, der er centralt placeret på Hanstholm Havn. Knap 30 ansatte servicerer de mange kunder i døgnservice i virksomheden, som ejes og drives af Mogens Pedersen og sønnen Jesper Pedersen foruden to andre i ejerkredsen. Men selv om der er travlt med alle typer af serviceopgaver inden for hydraulik, motorer, aluminium og smedearbejde på primært fisketrawlere og coastere, har virksomheden det sidste trekvarte år brugt mange ressourcer på at klargøre sig til hele tre ISO-certificeringer 9001 indenfor kvalitetsledelelse og 18001 der omhandler arbejdsmiljøledelse samt 14001, som de netop har fået godkendt omkring miljøledelse.
- Vi møder stigende krav fra kunderne, og vi forventer kun, at der kommer flere krav i fremtiden. Vi har derfor valgt at investere i at få certificeringer for både kvalitet, miljø og sikkerhed for at være rustet til fremtiden og kunne vinde nye ordrer og markedsandele fx inden for forsvaret og redningstjenesten, som stiller krav om kvalitetssikring, siger Mogens Pedersen, der har været en del af virksomheden de sidste 52 år.
Virksomheden er i gang med et generationsskifte, hvor sønnen Jesper Pedersen har overtaget direktørrollen. Han er pt. på forretningsrejse i Frankrig og Tyskland for at tale med redere om mulige opgaver. Mange udenlandske fiskefartøjer fra Frankrig, Tyskland, Norge og Sverige lander fisk i Hanstholm på grund af den centrale placering, gode priser på fiskeauktionen og en god service. Det betyder, at mere end 70 procent af Hanstholm Skibssmedies kunder kommer fra udlandet. Før oliekrisen tog mange norske fiskefartøjer turen til Hanstholm alene for at få lavet service hos Hanstholm Skibsmedie, som stadig har god aktivitet på offshore området, selv om de også mærker en stigende konkurrence fra værfter i Norge, der har ledig kapacitet og fordel af en lav kurs på den norske krone.
Det er i regi af Det Maritime Vækstprogram, som administreres af MARCOD, at Hanstholm Skibsmedie har haft mulighed for at få lavet en vækstplan og via en ekstern konsulent fået sig klargjort til certificeringen.
- Den eksterne konsulent har været en vigtig medspiller i klargøringen og gennemførelsen af projektet. Vi har forbindelse med certificeringen fået nogle øjne på udefra og fået endevendt hele vores virksomhed. Vi har i processen fået nedfældet nogle styringsprocesser, som gør, at virksomheden er blevet bedre? gearet til ekspansion. Der er ingen tvivl om, at vi har et mål om at vækste, og at certificeringerne i fremtiden bliver en del af det. Jeg har allerede kunnet mærke på denne tur til de store rederier, at de reagerer på, at vi nu har fået certificeringerne, så det bliver klart et salgsværktøj fremover særligt hos de store kunder, siger direktør Jesper Pedersen på telefonen fra Frankrig.
Det Maritime Vækstprogram har kun optaget 30 af de mest perspektivrige små og mellemstore virksomheder i Nordjylland.
- Med de tre vigtige ISO-certificeringer har Hanstholm Skibssmedie sikret sig et vigtigt konkurrenceparameter, som ofte er helt afgørende for at komme i betragtning i fx udbud og hos større kunder fra ind- og udland, siger Allan Hejslet, erhvervskonsulent i MARCOD.
Der er planer om en havneudvidelse af Hanstholm Havn, som man forventer går i gang i begyndelsen af 2018. Thy Erhvervsforum har hjulpet Hanstholm Skibssmedie med deres ansøgning til Det Maritime Vækstprogram, og de ser store muligheder for virksomheden også i forbindelse med havneudvidelsen:
- Hanstholm Skibssmedie er en helt central aktør på Hanstholm Havn, så det gavner hele det maritime miljø, at de styrker deres profil. De nye certificeringer stiller dem også rigtigt godt i forhold til den kommende havneudvidelse, hvor der vil komme mange opgaver i forbindelse med service og reparation af entreprenørmaskiner og lignende, siger Per Kristensen, erhvervskonsulent i Thy Erhvervsforum.