Verdens søfartsnationer har i dag besluttet, at skibes brændstof fra 2020 højst må indeholde 0,5 procent svovl. Det vil betyde et fald i svovlforureningen fra skibe på op mod 80 procent og renere luft til hele verden.
Fra 2020 må skibes brændstof højst indeholde 0,5 procent svovl mod de 3,5 procent, som grænsen ligger på i dag. Det er i dag blevet besluttet på et møde i FN’s Søfartsorganisation IMO i London. De nye regler vil give en reduktion på godt 80 procent til gavn for sundhed og miljø i hele verden.
- Skibsfarten forurener luften på tværs af landegrænser, og skal vi mindske forureningen, kræver det global regulering. Derfor er det en rigtig god nyhed, at IMO nu har fået alle lande med på at indføre markant skærpede svovlkrav til skibe allerede fra 2020. Det vil sikre renere luft til befolkningerne i mange lande og gavne menneskers sundhed over hele verden, særligt i nogle af de fattigste og mest tætbefolkede egne, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.
IMO besluttede allerede i 2008 at sænke grænsen for svovlindhold i skibsbrændstof i 2020, men gjorde startdatoen afhængig af, hvorvidt der kan produceres nok brændstof med tilstrækkeligt lavt svovlindhold i 2020. Hvis ikke, kunne kravet udsættes til 2025. Et ekspertstudie er nu nået frem til, at der i 2020 kan produceres nok brændstof med lavt svovlindhold til at møde den forventede efterspørgsel. På den baggrund er medlemslandene i IMO blevet enige om at fastholde 1. januar 2020 som startdato for den sænkede svovlgrænse.
Over en halv mio. færre for tidlige dødsfald
Ifølge et finsk-amerikansk ekspertstudie kunne en udskydelse af det globale svovlkrav fra 2020 til 2025 have ført til over en halv mio. for tidlige dødsfald ekstra på verdensplan. I EU ville det ikke få store konsekvenser, da EU’s svovldirektiv allerede fastlægger, at kravet om højst 0,5 procent svovl i skibsbrændstof gælder fra 2020 uden mulighed for udsættelse.
- For Danmark var det vigtigt at få skabt klarhed over, hvornår svovlkravet skulle træde i kraft. Derfor glæder det mig, at der nu er enighed om en dato, som både erhverv og myndigheder kan planlægge efter. Det skaber de bedste forudsætninger for en succesfuld implementering og håndhævelse af det nye krav, siger Esben Lunde Larsen.
I farvandene omkring Danmark gælder der yderligere skærpede svovlkrav, idet Nordsøen og Østersøen siden 1. januar 2015 har været områder med særlig emissionskontrol for svovl med en grænse på højst 0,1 procent svovl i skibsbrændstof. Siden kravet blev indført, er der målt over en halvering af svovlindholdet i luften over Danmark ifølge de officielle overvågningstal fra Aarhus Universitet.