Som led i fornyelsen af Biomars flåde af fartøjer, der transporterer fiskefoder, er der indgået aftale med NSK Shipping (Nordnorsk Skipskonsult), om bygning af et nyt transportskib til fiskefoder. Fartøjet skal drives og styres af NSK Shipping, som i forvejen ejer MS Høydal og MS Nyksund.
Nybygningen bliver leveret fra Tersan Shipyard i Tyrkiet i løbet af 2017, vil få en længde på 81,6 meter og vil kunne laste omkring 2.700 tons fiskefoder. »Det bliver således et større fartøj, med et mere moderne skrog og en brændstofbesparende hovedmotor fra Rolls Royce, der sænker fragtomkostningerne og reducerer NoX og Co2 udledningerne væsentligt,« fortæller Tore Gunnar Wikdal fra BioMar.
»Vi fik leveret MS Høydal i 2012, med nye løsninger for bulkleveringer af foder. Fartøjet var også det første LNG drevne fartøj i branchen og var og er stadigt et vigtigt bidrag til BioMars bæredygtige og miljøvenlige løsninger. Med nybygningen, går vi skridtet videre, og videreudvikler samtidig med vi kompletterer BioMars portefølge af skibe til transport af fiskefoder,« slutter Wikdal.
»Skibet udstyres til effektiv og skånsom håndtering af fiskefoder. Der bliver monteret DP-system for optimal manøvrerdygtighed.
BioMar koncernen er en af de førende leverandører af højtydende fiskefoder til akvakulturerhvervet. Biomars primære forretningsområder er foder til laks og ørred i Norge, Storbritannien, og Chile, foder til ørreder, ål, sea-bass, og hav-brasen i det kontinentale Europa, og foder til rejer og tilapia i Syd- og Mellemamerika.
Cirka én ud af fire opdrættede fisk produceret i Europa, Chile og Syd- og Mellemamerika fodres med BioMar fiskefoder.
Worldwide leverer BioMar Grouppen foder til omkring 60 lande og mere end 30 forskellige fiskearter. BioMar fiskefodertyper dækker hele livscyklusen for fisk, alt fra larve-foder til yngel-foder og smolt-foder samt voksefoder.