Ballastvandskonventionen er nu et skridt tættere på ikrafttrædelse efter sidste uges møde i FN’s søfartsorganisation, IMO.
På sidste uges møde i IMO’s miljøkomité (MEPC) var der stor interesse for ikrafttrædelsen af ballastvandskonventionen. Med både Japan og Tyrkiets nylige ratifikation af konventionen rykkede ikrafttrædelsen væsentligt tættere på. Der er lige nu 43 lande, eller 32,54 procent af verdenstonnagen, der har ratificeret konventionen. Kravet for ikrafttrædelse er dog 35 procent af verdenstonnagen.
Resolution på plads – Frontløbere skal ikke straffes
Efter intensive drøftelser besluttede miljøkomitéen at imødekomme rederiernes bekymringer. Med en resolution slog komitéen fast, at frontløbere ikke skal straffes for tidligt at have investeret i innovative rensningsanlæg, der måske ikke kan leve op til alle kravene for rensningsanlæg, når konventionen træder i kraft. Derudover var der også enighed om, at retningslinjerne for typegodkendelser af rensningsanlæg (de såkaldte G8-guidelines) skal revideres omgående.
Ballastvandskonventionen er fra 2004, og Danmark ratificerede den for flere år siden. Konventionen stiller krav til rensning af skibenes ballastvand, før det udledes i havet - for på den måde at undgå spredning af såkaldte invasive arter.
Herunder kan du læse præsentationer af danske rederiers erfaringer med dataindsamling, som den danske delegation fremviste på MEPC 67-mødet.
Læs præsentationen her – NBM-MEPC-67-presentaion.pdf
Collection of fuel data and transport work data by DSA -rev.pdf
Læs også referat fra mødet her