FiskerForums fotograf fangede gennem linsen, Vestværftets seneste nybygning, da den ankom her ved middagstid til Nordhavnskajen i Hvide Sande.
Den gamle Slæbebåde Storesund, bygget i Elmshorn Tyskland, fra Svendborg Bugser A/S, har de sidste par dage slæbt Caprice hjem fra værftet i Polen.
Det vestjyske værft havde ellers indtil i går, haft alle pladser optaget med nybygninger. Der talte Snurper fartøjet Einar Erland N-25-ME fra Bodø og de to rejetrawlere, ligeledes til norske redere, M-33-K Pauline Kristiansund og VA-18-S Tempo Mandal. Alle har de ligget klods op ad hinanden og klemt godt inde langs Nordhavnskajen, mens arbejdet har været i gang.
I går, sidst på dagen, forlod den norske Snurper Einar Erland så Hvide Sande efter endt prøvesejlads, for at anløbe Thyborøn Havn som planlagt. Her skal de sidste korrektioner foretages, hvorefter kursen bliver sat Norge, til en navngivning og dåb primo marts.
Ikke så snart nybygningen Einar Erland var afleveret og stævnen var nået uden for de to læmoler ved indsejlingen til Hvide Sande Havn, før den næste nybygning stak stævnen indenfor de selv samme læmoler.
Det var R-13-ES Caprice Egersund, der er søsterskib til rejetrawleren Tempo, der skal adapteres og rigges fuldstændig ens og på samme måde. Og med en samlet længde på 27 meter adskiller de to rejetrawlere sig ikke fra hinanden. In duplo, kan man sige om arbejdet, der således skal udføres gange to, da Tempo fortsat ligger ved kaj og først forventes færdig lige inden sommeren 2014.
Ove Kristensen fra Vestværftet regner med at Caprice vil være klar til aflevering lige efter sommerferien i år.
FiskerForum.com