1971-fonden er for flere år siden afløst af de to senere fonde, der giver højere erstatninger til ofre for olieforurening.
Det var en international nyskabelse, da man med 71-fonden etablerede en global solidarisk ordning for at give erstatning til ofre for olieforurening fra et tankskib. Den har vist sig en så stor succes, at man to gange har forbedret systemet og også har kopieret modellen for andre typer forurening fra skibe.
1971-fonden er afløst af 1992-fonden og den supplerende fond, der giver mulighed for højere erstatninger, og som behandler alle nye forureningsskader. Danmark var et af de første lande, der tilsluttede sig de højere erstatningsgrænser, og som derfor trådte ud af 71-fonden for 15 år siden.
Enighed om opløsningen af 1971-fonden
De fleste lande var enige om, at tiden nu var til at opløse 1971-fonden. En stor del af de oprindelige stiftere af fonden, herunder de største bidragsydere, havde ligeledes forladt fonden. Der udstår fortsat at afslutte nogle enkelte forretningssager. Når disse sager endnu ikke har fundet en afslutning skyldes det typisk uenighed mellem fonden og ofrene om de krav, der er fremsendt. En opløsning er derfor ikke uden juridiske og praktiske udfordringer. Der arbejdes på at løse disse frem mod IOPC’s generalforsamling i oktober 2014, hvor den endelige beslutning om opløsning forventes truffet.
Igangværende erstatningssager
På mødet drøftede man også de igangværende erstatningssager. Særlig interesse var der for en dom fra Venezuelas højesteret om, at skibsrederen i den konkrete sag (Nissos Amorgos) ikke kan begrænse sit ansvar. Medlemsstaterne (bortset fra Venezuela) var enige om, at afgørelsen er i strid med de internationale IOPC-regler. Konsekvensen er, at rederens P&I-forsikringsselskab uretmæssigt skal betale den venezuelske stat 60 mio. dollars til erstatning for et krav, som Fonden allerede har afvist at betale. Der var på mødet en drøftelse af, hvorvidt IOPC-fonden er forpligtiget til at kompensere forsikringsselskabet for dette beløb på baggrund af den praksis, der eksisterer mellem fonden og P&I-forsikringsselskaberne for udbetaling af erstatning. Et flertal fandt, at det ikke er tilfældet, da dommen alene er rettet mod P&I forsikringsselskabet og ikke IOPC. Det blev derfor besluttet ikke at kompensere P&I-forsikringsselskabet. Enkelte, herunder Danmark, fandt, at problemstillingen skulle analyseres nærmere, før man kunne træffe beslutningen. P&I-klubberne, der var stærkt uenig i beslutningen, vil overveje situationen nærmere.
IOPC-fonden har afvist at kompensere et P&I-forsikringsselskab i en verserende sag til 60 mio. dollars
Arbejdsgruppe nedsat
En særlig konsulationsgruppe under dansk ledelse mødtes i forbindelse med IOPC-mødet for at drøfte de meget principielle spørgsmål om, hvilke type skibe der er omfattet af IOPC-fondssystemet, og hvor ofre for forurening dermed kan få dækning for olieskader. Konsultationsgruppens overvejelser skal bistå den arbejdsgruppe, IOPC har nedsat til at løse problemet.
Næste møde i IOPC-fonden holdes i maj 2014.
Referatet fra mødet og alle mødedokumenter findes på Oliefondens hjemmeside.