STORMY afsejlede fra Nexø den 23. februar 2007, kl. 05.15, med en besætning på 4 mand, for at fiske torsk med bundtrawl sydøst for Bornholm. Der var sydøstlig vind, ca. 10 m/sek. og ca. 1½ m høj sø. Der var en let overisning.
De slæbte fra kl. 07.00 til kl. 10.00 med dobbelttrawl. Kl. 10.00 tog de slæbet ind, ca. 2 tons, som blev tømt ud i tacklepaunen i styrbord side. Herved fik skibet en ca. 10° styrbord slagside, hvilket var normalt. Herefter satte de trawlene igen.
Umiddelbart efter at trawlene var sat, på sydlig kurs, drejede fiskeskipperen til styrbord for at følge en bundkontur. Skibet begyndte da at krænge yderligere til styrbord, og uanset at fiskeskipperen først drejede modsat og derefter stillede skruen i neutral, øgedes krængningen, indtil skibet lagde sig på styrbord side.
Besætningsmedlemmerne kom efter-hånden op på bagbord side af skroget og blev efterfølgende reddet af et fiskeskib i nærheden, som havde set STORMY kæntre.
STORMY sank på ca. 70m vand ca. ½ time efter kæntringen. Det vil ikke blive hævet.
Konklusion
STORMY opfyldte på ret køl i forliskondition lige netop Søfartsstyrelsens stabilitetskrav. (5.2)
En skønnet overisning på 2 tons, har flyttet skibets tyngdepunkt op og derfor haft en negativ indvirkning på stabiliteten. (5.4)
STORMY’s stabilitet blev yderligere forringet, fordi den fik en konstant styrbord krængning på grund af fisk i bingen. Herved er vandet i rulledæmpningstanken løbet til tankens styrbord ende, hvilket har øget krængningen. Disse forhold har været medvirkende til kæntringen. (5.2)
Stabilitetsbogens vejledning om anvendelse af rulledæmpningstanken blev ikke fulgt. (5.2)
Trawlwirernes visning over styrbord låring på grund af et styrbord drej, kombineret med et højt trækpunkt, har øget den styrbord krængning med vand på dækket og yderligere reduktion af det oprettende moment til følge. (5.1 og 5.3)
Trawlskovlene kan have gravet sig ned i bunddyndet og forårsaget et øget træk i redskaberne. (5.1)
Fiskeskipperen havde sejlet med STORMY ca. 1½ år, før han modtog stabilitetsbogen. (5.5)
Stabilitetsundersøgelsen for STORMY var ikke godkendt af Søfartsstyrelsen. (5.5)
Læs rapporten på Søfartsstyrelsens hjemmeside (PDF)