Det er utilfredsstillende, at skibsvrag får lov til at ligge i havet på ubestemt tid. Det øger risikoen for forurening af havet og kysterne, lyder det fra Kommunernes Internationale Miljøorganisation (KIMO Danmark).
KIMO ønsker at staten finder en løsning, således skibsvrag kan blive fjernet fra de danske kyster uden at det belaster kommunerne økonomisk. Ifølge KIMO, så magter landets kommuner ikke at hugge ejerløse skibe op. KIMO er kommet på banen, efter at Danmarks Naturfredningsforening i sidste uge pegede på, at der er fare for at skibsejere begynder at spekulere i at slippe af med gamle skibe – simpelthen ved at at sætte dem på grund i danske farvande. Dermed kan de danske kyster nemt ende som en stor skibskirkegård. Vrag får lov til at ligge Miljø- og Fødevareministeriet har i et høringssvar slået fast, at skibsvrag, som ligger tæt på de danske kyster, ikke vil blive fjernet, så længe de ikke udgør en trussel for havmiljø, fiskeri og sejladssikkerhed. Fagbladet Ingeniøren har tidligere påvist, at der ligger mindst 30 skibsvrag og efterladte skibe i de danske farvande. Tallene er hentet hos kommuner, havne samt Danmarks Naturfredningsforening. KIMO peger på, at staten er nødt til at tage et ansvar og støtte kommunerne med en pulje eller en anden økonomiske model, der vil støtte oprydningen af skibsvrag ved de danske kyster. Foreningen har tidligere haft fokus på de mange containere, som fragtskibe hvert år taber i havet. Desuden har foreningen haft fokus på parafinforurening af kysterne, farlige bunkers langs Vestkysten samt risikoscenariet for olie- og kemikalieforurening i forbindelse med søtransporten igennem de danske farvande.
FAKTABOKS KIMO er et internationalt samarbejde mellem lokale myndigheder. Formålet er at skabe rene kyster og fjerne forureningen fra de nordlige havområder, herunder Nordsøen og Østersøen. KIMO Danmark har 15 nuværende medlemskommuner: Aalborg, Esbjerg, Fanø, Frederikshavn, Holstebro, Hjørring, Jammerbugt, Køge, Lemvig, Norddjurs, Ringkøbing-Skjern, Syddjurs, Thisted, Tønder, Varde.