Det grønlandsk krabbe- og autolinefartøj der i disse dage leveres fra Vestværftet til fisker Jens Kristian Friis-Salling, er den tredje båd i rækken af nybygninger til den grønlandske reder, fra værftet.
I maj måned 1977, for mere end fyrre år siden, blev fiskeren fra Qeqertarsuaq første nybygning »Ujertinnguaq« afleveret fra det daværende Johs. Kristensens Skibsbyggeri Aps i Hvide Sande (Vestværftet).
Der skulle gå yderligere knapt ti år inden den grønlandske fisker igen skrev under på en nybygningskontrakt med det vestjyske værft. Denne gang på skibet »Unaaq«, men blot tre år senere blev det til ombygningen af en trækutter, »Quassaannguaq« så denne kunne modsvare og opfylde myndighedskravene for sejlads i isfyldt farvand. Reder og fisker Jens Kristian Friis-Salling er nu med afleveringen af krabbe- og autolinefartøjet »Bent S«, oppe på tre nybygninger og en ombygning fra et og samme vestjyske værft i danmark.
Et fyrre års jubilæum, som nu er kronet med den knapt 23 meter lange nybygning GR 6R11;249 »Bent S«, der for tiden ligger ved kajen i Nordhavnen i Hvide Sande og som står overfor en snarlig overdragelse.
Båden blev næsten på årsdagen døbt ved Vestværftet af Jens Kristian Friis-Sallings datter Leila, der navngav skibet »Bent S«, opkaldt efter sønnen Bent til Jens og Augusta Friis-Salling og ønskede det god vind og alt godt for fremtiden.
Resultatet er blevet et harmonisk skib med de karakteristiske »Vestværft linjer« på skroget, topmoderne udrustet med yderst avanceret elektronik ombord, solidt bygget til de ekstreme forhold i farvandet omkring Grønland.
Udover de rummelige forhold ombord, godt indrettet med øje for besætningens sikkerhed og komfort, har den 5 til 6 mands store besætning også rigelig plads i de to tremands lukaf´er og én enkeltmands lukaf.
Første mand ved Krabbefiskeriet i Grønland
I fiskeriet efter snekrabber inden- og udenskærs i Grønland, har Jens Kristian Friis-Salling været bannerfører for på Grønland. Den nu 68 årige fisker fra Qeqertarsuaq (Godhavn – tidl. hovedstad i Nordgrønland) var således ikke kun fødselshjælper på krabbefiskeriet, men også den første grønlandske fisker, der tog springet og investerede i det første grønlandske indhandlingsskib og gjorde derved snekrabbefiskeriet kommercielt på den Nordatlantiske Ø. Et fiskeri, der som andre fiskerier, har haft sine op og nedture, men som idag beskæftiger ca. 30 til 35 grønlandske både af varierede størrelse, som leverer til den stadigt voksende industri på land.
Fiskeriet efter de eftertragtede snekrabber, foregår med store krabbetejner, med 50 stk. i hver række og hvor der normalt bliver sat op til 12 til 14 rækker ialt. Der fiskes til den fælles kvote er opbrugt og suppleres i de mindre gode perioder, med autolinefiskeriet efter overvejende torsk og lidt hellefisk.
Forventningen fra Jens Kristian Fiis-Sallings side er at skipper Arne Lyberth sammen med tre besætningsmedlemmer, sætter kurs og fart fredag og med en kortvarig mellemlanding på Færøerne for at bunker olie, formentligt runder kysten ud for Nuuk om små 10 dage.
FiskerForum ønsker fartøj og besætning, samt familien Friis-Salling bag, en lys fremtid og god vind fremover.
Båden er udstyret med en kraftig Volvo Penta D16 hovedmotor med 6 cylinder på 600 HK. Desuden er fartøjet udrustet med Mustad Autoline System til 16.000 kroge og ca. 600 krabbetejner der er med til at fylde den 62 m3 store rustfri krabbetank, der har hele 4 stk. CA 80 Azcue cirkulationspumper.
FiskerForum.dk