Således ser den nye »Trondskjær« ud på tegningerne fra Skipskompetanse AS, der fulgte ansøgningen til myndighederne om registreringen af det nye fartøj.
Rederiet der har ordret det nye fartøj, er Oddvar Nes AS i Botnhamn på Nord-Senja i Tromsø. De søgte i følge Kystmagasinet, i fjord om udskiftningstilladelse ved myndighederne og fik den godkendt. Trondskjær blev derefter solgt til et andet rederi og hedder idag »Atløy«.
Siden er den endelige ansøgning om et nyt kystnotfartøj sendt af sted til myndighederne, med tegningerne af den »Trondskjær« på 39,7 meter og med en bredde på 9,8 meter.
Tegningerne og udregninger er fra Skipskompetanse AS i Måløy der viser et skib med plads til 11 besætningsmedlemmer, fordelt på 7 kahytter. Valget af hovedmotor har rederiet endeligt ikke besluttet endnu, men Kystmagasinet skriver at det højest sandsynligt bliver en Yanmar 6N21A-EW med en ydelse på 956 kW, med diselmekanisk fremdrift.
Det nye kystnotfartøj skal primært fiske torsk, sej og makrel samt NVG-sild. Den vil ifølge tegningerne have en kapacitet på 419 m3 i RSW-tanke.
I reklamen for designet af fartøjet, fremhæver Skipskompetanse at fartøjet skal fragte levende fisk, hvilket får Kystmagasinet til at udlede, at nye »Trondskjær« antages at skulle fragte levende torsk taget med snurrevod.