Tidligere på året bestilte Seafood Skotland to forbrugerundersøgelser i Skotland og England fra to uafhængige markedsundersøgelses-bureauer, Panel Elite og England Marketing.
Bureauerne blind-testede Skotske produkter mod kuller fra Norge og Færøerne, og deltagerne blev spurgt om deres opfattelse af og relationer til kuller, deres indkøbsvaner, deres foretrukne produkter, og deres generel viden om oprindelse og herkomst af kuller og skaldyr i almindelighed.
Grupperne sammenlignede det rå udseende og konsistens samt smagen og aromaen af både skotsk, norsk og færøske produkter. En betydelig del af af paneldeltagerne 59%, foretrak Skotsk kuller i almindelig grillet form, frem for andre valg, og 56% foretrak Skotsk kuller frem for andre valg, når de var paneret.
Kuller blev anset for at være et sikkert produkt, både som en del af den daglige kost, og som et hovedmåltid der passer hele familien. Med hensyn til at være en interessant mulighed, rangerede kuller dog under havaborre, ørred, laks og rejer, som gav organisationen mulighed for at få kuller sat højere op på listen.
34% af panelet købte deres kuller fra Tesco, mens 26% købte fra andre forretninger, herunder M & S, i forhold til Asda (12%), Morrisons (9%) og Sainsbury (9%).
Med hensyn til valg af produkt, foretrak 33% at købe deres kuller røget, 20% frisk, 20% indbagt, 14% som fiskefrikadeller og 9% som paneret. Blot 5% foretrak deres kuller i en færdigret.
Præference for løs salg , pre-pak og frosne omkring en tredjedel hver, med pre-pak scoren lidt højere med 37%. To vigtige faktorer, som påvirkede folks valg af pre-pak købet var udseende og pris.
Paneldeltagernes to bedste ord som de kunne forbinde med kuller var chips og fiskret. Andre associationer omfattede røget og mere traditionelt måltid.
Panelets konklusioner viser også, at forbrugerne forbinder laks med Skotland, men forbinder ikke det samme med kuller. De er bevidste om problemmet med udsmid takket være mediernes interesse, og de forstår også behovet for at produktet skal være bæredygtigt, men har ringe eller intet kendskab til mærker som MSC og er forvirret over fangst udtryk som “line fanget “.
På spørgsmålet om oprindelsesland, fremkom paneldeltagerne med påstanden om at skotsk kuller ville være mere frisk, men at herkomsten ikke var den primære årsag til købet. I stedet foretrak de forhold som smag, konsistens og friskhed, som vigtigere parametre.
Seafood Skotlands koncentreret markedsføringsindsats, for at øge omsætningen gennem fisk og chip sektoren. Her er kulleren allerede et populært valg, især i Skotland. Et besøg af fisk og chip forretningsindehavere er ved at blive tilrettelagt for november og aktivitet bliver også annonceret gennem medierne og NFFF.
Kilde: SeafoodScotland.org
FiskerForum.com