En vigtig aftale blev forleden underskrevet mellem det norske »Redningsselskabet« og »GOT Marine AS« (Global Ocean Technology) om bygningen af Norges hidtil største redningsbåd – nogensinde.
Den kommende redningsbåd bliver den største i Redningsselskabets historie, med en imponerende rækkevidde, hastighed og trækkraft.
Grete Herlofson, der er generalsekretær i Redningsselskabet, udtaler i den forbindelse. »Det er en stor glæde at underskrive en aftale med GOT Marine AS i Mandal om, at bygge den største redningsbåd nogensinde. Som Norges vigtigste maritime redningsorganisation er det fantastisk at kunne samarbejde med et norsk værft og støtte den maritime industri i vores land. Den nye redningsbåd vil være enestående i norsk livrednings-historie.«
Den nye båd vil kunne operere i de barske havområder i Nordnorge og stationeres, hvor der er mest brug for den. Den er designet til at klare krævende redningsopgaver langt ude på havet, og kan hjælpe ved større ulykker og masseevakueringer.
Grete Herlofson tilføjer endvidere, at den nye redningsbåd kan håndtere udfordringer i maritime eftersøgnings- og redningsopgaver langt fra kysten. Den er udstyret til at assistere ved større ulykker og masse-evakueringer under meget vanskelige forhold.
Siden påske 2022 har GOT Marine og Naval Dynamics arbejdet sammen med det norske Redningsselskab om design og funktions-krav.
Imponerende specifikationer
Den nye redningsbåd bliver 32 meter lang, og kan sejle med en marchfart på 25 knob og nå tophastigheder på op til 30 knob. Den vil have en trækkraft på 25 til 30 tons og en rækkevidde på 600 sømil. Båden vil have fremragende sø-egenskaber og manøvre-dygtighed.
For at fremme bæredygtighed vil båden være udstyret med hybrid fremdrift, hvilket aldrig er forsøgt på et redningsfartøj af denne størrelse i Norge før. Den bliver en flydende beredskabs-central, designet til at opfylde Redningstjenestens specifikke krav til helårsdrift i Norges mest udsatte havområder. Den er optimeret til rednings- og støttemissioner, herunder eftersøgning, bugsering, brandslukning og transport af tilskadekomne. Den vil også kunne håndtere større krise-situationer med faciliteter som dykker-rum, behandlings-rum og kapacitet til søværn.
Administrerende direktør Øystein Sunde Pedersen i GOT Marine, siger ligeledes. »Vi er taknemmelige for den tillid, Redningsselskabet har vist os og stolte af det fartøj, vi har udviklet sammen. Det bliver et fremragende fartøj, og vi ser frem til at starte projektet op. Denne kontrakt er en vigtig milepæl for os og vil åbne døre til flere projekter inden for hurtiggående specialfartøjer.«
Behov for donationer
Redningsselskabet er afhængig af donationer for at kunne gennemføre projekter som dette. Den nye redningsbåd har fået en grunddonation på
- 110 millioner NOK fra GarMar Holding AS
- 16 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen
- støtte fra SpareBank 1 Nord-Norge
- Norges Råfisklag
- Helene Sundt AS.
Men der er stadig brug for flere donationer for at sikre fuld finansiering af fartøjet.
Grete Herlofson understreger videre, »Vi er helt afhængige af gaver og donationer for at kunne udføre vores arbejde. På trods af store donationer mangler vi stadig finansiering for at sikre, at den nye redningsbåd bliver en realitet.«