Oceanspace Media udvider sin medieportefølje ved at erhverve de danske publikationer, Fiskerbladet og Maritime Direct, og dermed markerer de samtidig deres indtræden i et nyt strategisk område.
Gustav Erik Blaalid, ejer og bestyrelsesformand for Oceanspace Media, udtalte i en pressemeddelelse, »Dette er et skridt mod at udvikle Oceanspace Media til en nordisk medievirksomhed med fortsat fokus på den maritime og marine sektor.«
Oceanspace Media, med hovedkvarter i Bergen, er allerede en international medievirksomhed med aktiviteter i Chile og Skotland. Dette opkøb i Danmark repræsenterer deres første skridt uden for Norge i Norden. Blaalid fremhævede, at virksomhedens strategi er at blive en førende medieaktør inden for den maritime sektor, fiskeri og havbrug, ikke kun i Norge, men også i resten af Norden.
Oceanspace Media Danmark vil fortsætte det kommercielle samarbejde med FL Marketing, som er den tidligere ejer af Fiskerbladet og Maritime Direct. Freddy Rasmussen, administrerende direktør i FL Marketing, udtalte, »Fiskerbladet og Maritime Direct har eksisteret i markedet siden 1955. Selvom mange af vores kunder er medieselskaber, er mediebranchen ikke vores kerneområde. Det glæder os derfor, at en professionel medieaktør nu overtager ejerskabet, og at vi kan fortsætte vores kommercielle samarbejde.«
Stefan Holmager Larsen, redaktøren for Maritime Direct og Fiskerbladet, udtrykte sin forventning til fremtiden og sagde, »Det bliver spændende at se, hvad vi kan opnå i tiden fremover. Jeg har haft et glimrende samarbejde med FL Marketing og ser frem til at fortsætte samarbejdet med den nye ejer.« Stefan har fungeret som redaktør for begge publikationer i de seneste to år.
Oceanspace Media har i øjeblikket syv magasiner og ni websteder i sin portefølje. Med opkøbet i Danmark tilføjer de yderligere to magasiner og to websteder inden for maritime sektor, havbrug og fiskeri. Opkøbet inkluderer Fiskerbladet og Maritime Direct.
Fiskerbladet, som blev etableret i Danmark i 1955, og Maritime Direct, som kom til nogle år senere, udgiver hver seks udgaver årligt både digitalt og i papirformat. Begge publikationer leverer også daglige nyheder på deres respektive websteder.
Fiskerbladet fokuserer på danske fiskerier, fiskefartøjer, leverandørindustrien og personer, der arbejder inden for fiskerisektoren, mens Maritime Direct dækker den maritime sektor med logistik, transport, shipping, værfter og leverandørindustrie
Oceanspace udgiver i forvejen følgende magasiner i Norge: Norsk Fiskeopdræt – landbased AQ – Fishfarming Expert – Salmonexpert – Skipsrevyen – Agenda Maritima – Kystmagasinet.