Gruppen af utilfredse vognmænd, har ikke lagt sig ned i overgivelse, tværtimod så har protestgruppen taget nyt navn, »Forandring Danmark«, fortæller gruppens talsmand, advokat Jacob Forman, efter et møde blandt de utilfredse vognmænd, lørdag den 24. juni 2023.
Her havde en større gruppe vognmænd samlet sig efter man i maj måned i Brenderup på Fyn, havde indgået aftale om, at man nu ville bruge lidt tid på at omorganisere sig og derefter vil vende tilbage med en ny plan, for flere protestaktioner mod den politiske aftale om en vej-afgift på 1,30 kroner pr. kørt kilometer for den tunge trafik.
Vognmænd over hele landet blokerede veje mandag den 15. maj klokken 06.00 – i ugen op til Kristi Himmelfartsdag, i protest mod den foreslåede og omstridte kilometerafgift.
SVM-Regeringens argument for en vej-afgift var efter deres eget udsagn, helt nødvendigt for at finansiere vedligeholdelsen af veje og infrastruktur og samtidig at reducere CO2-udledningen fra transportsektoren. Mens modstanderne omvendt mente, at der allerede betales tilstrækkeligt i både skatter og afgifter, og at afgiften istedet kunne betragtes som en ekstra skat, der kun vil føre til øget og større omkostninger for både virksomheder og forbrugere.
Men lige lidt hjalp det med. Hverken dialogmøder med SVM-Regeringens transportministerium og Skatteministerium, eller etableringen af den større blokade af mange indfaldsveje i hele Danmark sammen med fiskernes sympati-aktion, hvor flere danske havne blev blokeret. Trods dette – så vedtog Folketingets partier, vel og mærke uden at flytte et eneste komma i lovteksten, den 1. juni 2023, at indføre en vej-afgift på 1,30 pr. kørt kilometer for lastbiler i 2025.
- Vognmændenes utilfredshed med den nye kilometer- og Vej-afgift skyldes blandt andet, at de mener, den rammer geografisk skævt i Nord- og Vestjylland, hvor man kører flere kilometer for at nå ud til kunderne.
- Samtidig bliver afgiften dyr og besværlig at administrere, lyder det fra vognmændene, som peger på, at størstedelen af regningen til slut havner hos kunderne.
- Vognmændene skal fra 2025 af betale i gennemsnit 1,30 kroner pr. kørt kilometer.
- For den enkelte vognmand kan der være tale om en ekstraregning i millionklassen. C.M. Transport i Nørresundby har tidligere anslået over for Nordjyske, at de vil skulle betale 8,2 mio. kr. ekstra om året.
- Den nye kilometerafgift skal ifølge politikerne være med til at skubbe på den grønne omstilling i transportbranchen.
- En vognmand har overfor Nordjyske tidligere forklaret, at han har svært ved at se, hvordan forslaget skubber på den grønne omstilling i transportbranchen. Han mener ikke, at vognmændene kan få bilerne over på el, fordi infrastrukturen endnu ikke er tilstrækkeligt.
»Èt er sikkert – der er flere aktioner på vej«
Det kommende modspil fra vognmændenes side vil ifølge talsmanden for vognmændene, Jacob Forman, blandt andet indebære nye aktioner i lighed med aktionerne i maj med vognmandsblokade ol. »Der vil blive flere aktioner, men det er for tidligt i forløbet at fortælle, hvordan og hvornår aktionerne vil finde sted,« siger Jacob Forman til Transportmagasinet.dk og han fortsætter, »Det vigtigste er, at aktionerne skal udføres med samme lovlighed, charme og elegance som sidst. Det gav stor genlyd i Danmark, og opbakningen og interessen fra befolkningen var stor. Det skal vi arbejde videre med.«
Der var i maj måned stor tilslutning til aktionen fra den almindelige danskers side og det vil den nye aktionsgruppe »Forandring Danmark« udnytte, og den vej rundt, sprede sit budskab til alle andre dele af Danmark.
Selv understreger Jacob Forman, at vognmændene og chaufførerne er teknikere, der kan se lige igennem lovgivningen. Selvom politikerne forsøger at sælge kilometer-afgiften som et »miljø-tiltag«, er der fra vores perspektiv ingen tvivl om, at der reelt set er tale om en skatte-udskrivning, siger Jacob Forman.
»Det kan resten af den danske befolkning også gennemskue. Derfor skal vi holde liv i debatten og huske befolkningen på den alvorlige beslutning, som politikerne har truffet.
Selvom lovforslaget er vedtaget, så mener vognmændene ikke, at kampen er slut endnu – »Nu har vi haft en timeout og så må vi se hvad fremtiden bringer,« slutter Jacob Forman overfor for Transportmagasinet.dk.