Danskerne er blevet langt mere bevidste om klimaet end nogensinde før, og alle sektorer skal nu bidrage til at håndtere disse udfordringer.
Her er fiskeriet ingen undtagelse og her er man også parate til at tage ansvaret for at sikre produktionen af sunde proteiner, med en minimal påvirkning af havmiljøet og klimaet.
Fiskeriet har allerede gjort store fremskridt, hvor Co2-udledningen er blevet reduceret med hele 62 procent siden 1990, og derfor kun mangler knapt 8 procent i at nå ambitionsmålet på 70 procent i 2030.
Fiskerisektoren udgør lige nu beskedne 0,04 procent af Danmarks samlede CO2-udledning.
Samtidig anerkender eksperterne, at der er betydelige klima- og sundhedsmæssige fordele ved at øge forbruget og indtaget af de sunde og proteinrige fisk og skaldyr.
Fiskeriet er derfor en vigtig del af kampen mod klima-forandringerne. Vi stræber efter at indfri de ambitiøse klimamål, ved at bruge alternative brændstoffer og ønsker dermed at demonstrere, at Danmark er et land, hvor fiskeriet drives med størst mulig respekt for vores fælles hav-natur og miljø.
Fiskeriet er en del af klimakampen. Vi vil efterleve ambitiøse klimamål, vi vil have alternative brændstoffer i tanken, og vi vil vise, at Danmark er et land, hvor fiskeriet foregår med størst mulig respekt for klimaet.
På DFPOs Generalforsamling i sidste uge, fik man rundet flere forslag til hvorledes man kunne udvikle en mere klimavenlig fiskeflåde.
Danmarks Fiskeriforening foreslog blandt andet, at der oprettes to tilskudspuljer.
- Den ene pulje skal drive udviklingen af nye teknologier, være med til at sikre udviklingen af det elektriske kystfisker-fartøj, samt afprøve alternative drivmidler i den havgående flåde. Derfor skal der afsættes penge til udvikling og demonstration af fremtidens fiskefartøjer.
- Den anden pulje skal sikre, at man på kort sigt kan få gavn af de allerede eksisterende teknologier, der kan bidrage til mindre CO2-udledning fra fiskerisektoren. Puljen skal derfor give tilskud til klimainvesteringer på fartøjerne sådan, at den danske fiskeflåde kan bidrage til at opfylde målet om at reducere CO2-udledningen i 2030 med 70 procent sammenlignet med 1990-niveauet.
ADVARSEL – CO2-afgift skal ikke kvæle fiskeriet
Aftalen om EN grøn skattereform betyder, at fiskeriet fra 2025 skal betale CO2-afgift. Det vil i givet fald volde fiskeriet store problemer, da der i dag ikke er et reelt alternativ til diesel som brændstof for fiskefartøjer.
Derfor bliver CO2-afgiften, som den er planlagt, blot en ekstra SKAT på brændstof for dansk fiskeri. De fartøjer, som kan, vil derfor vælge at købe brændstof i udenlandske Havne, hvor det ikke er afgiftbelagt. Der vil derfor være et stort omfang af »lækage« forbundet med afgiften – som også kan betyde, at mange af de aktiviteter, som vi i dag ser i de danske havne, ligeledes flytter til udlandet. Andre fartøjer vil blive tvunget til at stoppe helt i fiskeriet.
Beregninger fra »Implement Consulting« viser, at op mod en tredjedel af fiskeflåden derved risikerer at blive »ikke lønsom«. Dermed er der risiko for, at CO2-afgiften kvæler fiskeriet, inden erhvervet når at omstille sig.
Det er derfor Danmarks Fiskeriforening klare anbefaling, at indfasningen af CO2-afgiften udskydes til, der er alternativer til diesel og mulighed for at omstille fiskeriet. Samtidig bør der findes en model, så de 350 mio. kroner, der er afsat til grøn omstilling af fiskeriet, tilbageføres til fiskeriet, når CO2-afgiften skal indfases.