Ny vejafgift svækker konkurrenceevnen for landområdernes erhvervsvirksomheder – så dystert ser Nordjyske kommuner på Regeringens forslag. Derfor er 11 borgmestre gået til stålet og i blækhuset, med et skarpt brev til de ansvarlige politikere på Christiansborg.
I brevet forklarer borgmestrene, at de er med til at gå forrest i at omsætte de nationale klima-ambitioner til konkret handling. De bakker op om, at omstillingen af transporterhvervet er en forudsætning for at realisere det samlede mål om klima-neutralitet i 2050.
Som i hele den grønne omstillingen er det dog vigtigt kontinuerligt at afveje reduktioner i udledninger med de afledte konsekvenser for det omkringliggende samfund, forklarer kommunerne videre i brevet.
Med den kilometerbaserede afgift på lastbiltransporten vurderer de, at aftalepartierne har overset den geografiske skævvridning, hvor særligt vejgodstransport i Nordjylland og Vestjylland rammes, fordi der køres ekstra mange kilometer i forbindelse med fragt af varer og gods.
Der er risiko for, at virksomheder længst væk fra motorvejsnettet og transportknudepunkter vil blive ramt af stigende udgifter, hvilket betyder reduceret konkurrenceevne og lavere forrentning af deres investeringer.
Det vil skabe incitamenter for at flytte virksomhederne tættere på en bedre infrastruktur, og konsekvenserne heraf vil i så fald være yderligere centralisering fra land til by med tab af arbejdspladser og potentiel affolkning af visse landområder som følge.
Vi opfordrer aftalepartierne til at finde løsninger, så denne skævvridende effekt ikke træder i kraft med implementering af den nye vejafgift. I aftalen er der allerede en differentieret afgift i miljøzoner, hvor afgiftssatsen er 50 % højere.
Således kunne der indføres zoner i områder langt fra transportknudepunkter, hvor afgiften tilsvarende reduceres istedet.
Samtidig opfordrer borgmestrene til, at omstillingen til grøn vejgodstransport understøttes fra statslig side, så lade- og optankningsmuligheder af grønne drivmidler er til rådighed i hele landet og ikke kun i de tætbefolkede områder, som er mest rentable for udbyderne.
Ellers bidrager det blot til yderligere skævvridning, hvor transportknudepunkter og byernes styrkeposition styrkes, og landområdernes forudsætning for vækst og udvikling svækkes.
I brevet opfordres Regeringen til, at der udtænkes en vejafgift, som skaber grøn omstilling uden at skabe lokal afvikling.
Brevet er sendt med venlig hilsen fra:
- Hans Ejner Bertelsen Borgmester i Morsø Kommune
- Birgit S. Hansen Borgmester i Frederikshavns Kommune
- Søren Smalbro Borgmester i Hjørring Kommune
- Thomas Kastrup-Larsen Borgmester i Aalborg Kommune
- Mogens Christen Gade Borgmester i Jammerbugt Kommune
- Tobias Birch Johansen Borgmester i Læsø Kommune
- Per Bach Laursen Borgmester i Vesthimmerlands Kommune
- Jesper Greth Borgmester i Rebild Kommune
- Mikael Klitgaard Borgmester i Brønderslev Kommune
- Mogens Jespersen Borgmester i Mariagerfjord Kommune
- Niels Jørgen Pedersen Borgmester i Thisted Kommune