4. Marts 2019 der indgået kontrakt mellem Mats Johansson, Vingaskär Fiskeri AB og Karstensens Skibsværft A/S om bygning af en ny 34,00 m Trawler. Det færdige skib blev overtaget af Rederiet 15 Juni 2021 efter en del forsinkelse, som følge af Covid-19 pandemien.
Det nye fartøjet er en topmoderne kombitrawler, indrettet for fiskeri efter såvel konsumfisk som rejer, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustningen. Projektet i sin helhed er blevet til i et meget nært og intenst samarbejde mellem Rederi og Værft.
Rederiet Vingaskär Fiskeri AB ejes og drives af Mats Johansson fra Styrsö, Sverige sammen med sønnerne Viking, Gottfried og Edvin.
Karstensens Skibsværft glæder sig over det gode samarbejde og den tillid rederiet har udvist.
Skroget er bygget med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk. Skrog med bak- og bådedæk, skanseklædning og galger er bygget i stål. Styrehus og signalmast udført i aluminium. Skroget er på rundspant med spejl agter, moderat udfaldende bov og bulb. Agterskibet udføres med knæklinie/bulbstævn og tværhæk.
Under hoveddækket er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak (tørtank), rum for bovpropeller / brændolie højtanke, med kølerum i center med brændolie heeling tanke SB/BB, lastsektion (kølelast) med dobbeltbundstank for ferskvand under, maskinrum med vingetanke og hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse, samt agterpeak med brændolie-, smøreolie- og hydraulikolietanke.
På hoveddæk er fartøjet delt i følgende vandtætte rum: Forepeak/storesrum, svalerum, og fabriksdæk. Mod agter/BB indretningssektion og helt agter 2-delt modtagerbinge, med udstødscasing SB og ventilationsskakt med nedgang til maskinrum BB. Helt agter værksted/omklædningsrum BB.
Indretning på hoveddæk er indrettet med 3 1-mands lukafer, toilet/bad med vaskeri, omklædningsrum samt gang og trappe.
På shelterdæk er indrettet storesrum under bak, indretningssektion med værksted SB. Agten for overbygning stort trawldæk med 4 nettromler, trawlgalge med udstødscasing SB og ventilationsskakt med nedgang BB. Helt agter takkelluge.
Indretning på shelterdæk er med messe med dagrum, kabys, proviant rum, 2 1-mands lukaf og toilet/bad samt gang og trapper.
På dækshus / brodæk er styrehus med 360° sigt og høje vinduer i agterkant. Agten/under for dette er monteret 3 stk trawlspil.
Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:
Der er monteret 2 stk udkobelbare kraftudtag (PTO’er) på hovedgearet, disse er beregnet som primær drift af hydraulikanlægget.
For strømforsyning i øvrigt er fartøjet forsynet med 2 ens hjælpemotorer/generatorsæt, hver med en elektrisk ydelse på 139 kWe. Det elektriske system er opbygget for paralleldrift af de to generatorer. Endvidere forsynes el-anlægget med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af diesel generatorerne.
Under fiskeri, hvor hydraulik anlægget anvendes mere eller mindre kontinuerligt, vil én eller flere af hovedgearets PTO’er og dermed pumper være koblet ind. Når der er brug for fuld kraft på spillene, vil der ikke være behov for fuld ydelse på hovedmotoren. Hovedmotoren vil således bruges som kraftkilde dels til fremdrivning og dels til hydraulikanlægget. Følgelig er det kun nødvendigt at have 1 hjælpemotor i drift ad gangen.
Ovenstående sikrer en brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift, med optimalt udbytte af hovedmotoren, samtidig med at der opnås en stor driftsikkerhed.