Vaagland Båtbyggeri AS, har inngått kontrakt med Fiskebas AS om bygging og utrustning av en 64,2 m snurper for levering sommeren 2013
Skipet, av typen NVC 317, er utviklet av Rolls-Royce. Fartøyet er optimalisert for god fart og optimal drivstofføkonomi, sjøegenskaper og produksjonskapasitet, og skal drive pelagisk fiske og blir rigget for not. Konstruert med stort fokus på design, komfort, miljø og fangstkvalitet. Byggenummer 145 vil bli optimalisert i tett samarbeid mellom Rolls-Royce, rederiet, underleverandører og Vaagland Båtbyggeri AS med basis i de ulike parters erfaringer fra bygging, utrustning og bruk av tilsvarende fartøy.
Det er lagt stor vekt på bo- og arbeidsmiljø for et mannskap på 12, med bl.a. enmannslugarer med egne dusj/toalett, romslig messe/salong med egen spiseavdeling, filmrom, treningsrom og badstu.
Rolls-Royce skal levere design, komplett byggedokumentasjon og hovedutstyret til fartøyet, i en integrert design- og utstyrsleveranse.
For å få gunstigs mulig driftsøkonomi og miljøprofil, skal fartøyet arrangeres med et hybrid fremdriftssystem, basert på det nye HSG-systemet til Rolls-Royce (Hybrid Shaft Generator). Det betyr at man kan operere både dieselelektrisk og dieselmekanisk, eller en kombinasjon av begge deler.
I skroglinjene er det lagt ned et omfattende utviklingsarbeid inkludert CFD-beregninger og modellforsøk for å sikre økonomisk fart, være støysvake, rimelig i drift og samtidig få gode sjøegenskaper.
Dimensjoner:
Lengde: 64,20 m.
Bredde: 14,00 m.
Lasteromkapasiteten blir på 1550 kubikkmeter, og rommene er konstruert med tanke på optimal føring av last i RSW-kjøletanker.
Vaagland Båtbyggeri er glad for å ha sikret seg kontrakten som blir vårt bygge nr. 145.
Oppdraget vil bidra til å trygge sysselsettingen frem til sommeren 2013.
Vaagland Båtbyggeri har en fast stab på ca. 45 dyktige medarbeidere – fagarbeidere, arbeidsledere, ingeniører og kontorfolk for øvrig – og benytter faste underentreprenører og leier inn ytterligere fagfolk ved behov.