Gode fangster og fornuftige priser samt en forholdsvis lav rente og relativt lave brændstofpriser har fået en del fiskere til at investere i nye fiske-fartøjer, skriver DR Nyhederne, der kan bekræfte at danske værfter i øjeblikket har ordrebogen fyldt med 16 danske nybygninger.
Flere år med god indtjening har fået flere til lommerne, og de kommende år vil man derfor oftere møde flere og flere topmoderne fartøjer indenfor fiskeriet, skriver DR Nyhederne videre og henviser til en opgørelse lavet af FiskeriTidende.dk.
Størstedelen af disse fartøjer, er Vestværftet i Hvide Sande involveret i. Hele 9 fartøjer af forskellig størrelse til det blandede danske fiskeri har det vestjyske værft ordre på, ud af en samlet pulje på 16 fartøjer, der netop nu fylder værfternes ordrebøger.
Tiderne skifter som bekendt. For blot få år siden var det udenlandske fiskere, der i stor stil fyldte de danske ordrebøger med nybygninger, men som alt andet går tingene både op og ned, så for tiden er det de danske nybygningsordre der fylder mest.
Smed mens jernet er varmt
Denne opfordringen kommer fra direktør Ove Kristensen fra Vestværftet i Hvide Sande, der mener at en god aktuel fiskeindtjening sammenholdt med en måske lidt ældre og umoderne båd, er en fornuftig indikator på, at få sat gang i et nybyggeriet. Med denne opfordring, retter han samtidig også en kritik af den førte politik på fiskeriområdet, der ofte reguleres meget kortsigtet, så fornuftige og langsigtede planer for investeringer i fiskeriet, umuliggøres. Hvem tør investere for millioner, hvis forudsætningerne pludseligt ændres med kort varsel og det uden kompensation overhovedet.
Men det er ikke det eneste. Fiskeriet kan også rammes udefra:
- Brexit eksempelvis, der fra den 31. oktober 2019 kan betyde, at 40 procent af dansk fiskeri, skal finde nye fiskeområder, i bekræftende fald Boris Johnson den britiske premierminister beslutter sig for at forlade det Europæiske fællesskab uden en aftale. Hvilket i yderste konsekvens kan ramme fiskeriet hårdt og ubarmhjertigt.
- Det kunne også være vores egen EU-Kommission der pludseligt kvote-regulerer henover hovedet på fiskerne, som vi senest har set det i Østersøen, med et pludseligt indført torskestop. Et stop i fiskeriet, der som i et dårligt tv-show, efterlader fiskerne apatiske, nedslåede og uden energi og uden noget som helst at give sig til.
- Eller det kunne også være noget helt tredje udefrakommende, der samlet set også kunne have en negativ indvirkning på investeringslysten blandt fiskerne.
Især Brexit fylder meget lige nu, og usikkerheden og frustrationen er udbredt både blandt fiskerne, men også i fiskeindustrien, der heller ikke ved under hvilke betingelser man skal arbejde, hvis det utænkelige skulle ske og Storbritannien skulle forlade EU uden en skilsmisseaftale.
DR Nyhederne har fundet i statistikken, at der pt er godt 2.100 fiskefartøjer registreret i Danmark.