Vestergaard Marine Service A/S i Frederikshavn har været i konstant vækst siden etableringen i 2001. For 10 år siden havde Morten Vestergaard ikke drømt om, at hans spæde virksomhed med to mand på lønningslisten skulle udvikle sig til en prisbelønnet arbejdsplads for flere end 100 ansatte
Det begyndte som en idé om at kunne gøre en forskel på et marked, hvor de maritime mastodonter sidder tungt på deres monopol, men hvor ordsproget om en lille og vågen i dén grad har vist sin berettigelse.
I sommeren 2001, da Morten Vestergaard tog beslutningen om at blive selvstændig, havde han ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig, at han blot ni et halvt år senere ville få overrakt en af landets fornemste erhvervspriser af et medlem af det danske kongehus. Han havde heller ikke drømt om, at han ville være direktør for en virksomhed med flere end 100 ansatte og afdelinger med værkstedsfaciliteter i både Norge og Brasilien.
Den 1. august 2001 etableredes det, der på 10 år er blevet en maritim succesvirksomhed. Med Morten Vestergaard selv og en enkelt tidligere kollega, der sammen tog fat i et lejet værksted på havnen i Frederikshavn. Iværksætteren havde gjort sine forberedelser grundigt. Tankerne var gennemtænkte og forretningsplanen nedfældet, et lån på 600.000 kr. var i hus, og logo, brevpapir og alt det formelle var på plads.
Klart koncept
– Én af vores forcer var, at alting var så færdigt fra starten. Vi var to mand fra dag ét, og mens jeg greb telefonen og begyndte at ringe rundt til potentielle kunder, så gik min medarbejder i gang med at pakke værktøj ud af kasserne, så vi kunne komme i gang på værkstedet, husker han.
Konceptet var klart fra begyndelsen: Vestergaard Marine Service skulle reparere, servicere og vedligeholde dieselmotorer til skibsindustrien ud fra nøgleordene kvalitet og konkurrencedygtige priser. Den bærende idé var, at der måtte være en niche på et marked, hvor en række meget store aktører har stort set frit spil i kraft af nærmest monopollignende tilstande. Dengang var der i Nordjylland to af de store: MAN Turbo & Diesel samt Wärtsilä, hvor Morten Vestergaard, der oprindeligt er udlært traktormekaniker, selv kom fra. Han kendte de bureaukratiske systemer og tunge arbejdsgange i de store internationale koncerner indefra, og vidste, at det måtte kunne gøres mere effektivt og mindst lige så godt af et lille firma med de rigtige kompetencer og den rette portion gå-på-mod.
Singapore og Sicilien
Selv om al begyndelse er svær, fik Vestergaard Marine Service meget hurtigt et stort job i Singapore for et sjællandsk rederi, og det betød, at den ene ansatte rejste ud stort set med det samme og blev væk i et par måneder. Da næste kunde, et dansk slæbebådsrederi, så henvendte sig med en hasteopgave på Sicilien, måtte direktøren selv af sted. Og da han efter en uge på Sicilien indså, at jobbet krævede mere, end han kunne klare ene mand, måtte han ringe hjem til sin hustru, Jette, og bede hende om at købe en kedeldragt og en flybillet til firmaets tredje medarbejder. Han sluttede sig til Morten Vestergaard på Sicilien, og der blev knoklet igennem på en skibsmotor, der var havareret midt ude i havnebassinet ved byen Augusta.
– Til fyraften vaskede vi os i Swarfega, og så hoppede vi i havet, inden vi tog ind i havnen for at spise og sove, husker Morten Vestergaard, som efter Sicilien tog direkte til Singapore, hvor han afløste sin medarbejder, der skulle på ferie.
Vigtige medarbejdere
Med sådan en start var grunden til en fremtidig succesvirksomhed lagt, og inden et år var der 10 ansatte i Vestergaard Marine Service. Og netop de ansatte er, ifølge Morten Vestergaard, kernen i den fortsatte succes.
Derfor er strategi, HR og virksomhedskultur væsentlige indsatsområder, der involverer alle ansatte, fra direktionen til arbejdsdrengen. Indenfor de seneste år har alle medarbejderne været på en hel dags teambuilding-tur, ligesom ledelse og projektledere har arbejdet intenst med strategi og virksomhedsudvikling. Flere af de ledende medarbejdere er også påbegyndt et uddannelsesforløb indenfor organisation, HR, personalejura og erhvervsøkonomi.
Morten Vestergaard er heller ikke sen til at kigge udad efter de kompetencer, der kan hjælpe virksomheden videre. Det være sig i form af en professionel bestyrelse med den erfarne erhvervsmand Erik Rauff i spidsen, samarbejde med de helt rigtige virksomheder, der supplerer Vestergaard Marine Services egne kompetencer eller konsulenter, der kan bidrage med en faglighed, som netop har til formål at hjælpe opbygningen af organisationen på vej.
Vestergaard Gruppen
Det samme gør sig gældende i strategien om løbende at købe sig ind i eksisterende maritime virksomheder med kernekompetencer, der kan supplere virksomhedens egne. I dag består Vestergaard Gruppen, foruden Vestergaard Marine Service A/S, af Turbo Denor A/S, DT Interlink A/S og Maritime Technology AS. Tre søsterselskaber, der dækker så forskellige kompetencer som turboladere, skibsingeniørprojekter, projektledelse, rådgivning on-site samt alt indenfor reservedele.
At gå fra to til flere end 100 mand på 10 år er en voldsom ekspansion, og det koster både tid og energi løbende at justere organisationen, så den bedst muligt imødekommer de krav, væksten stiller. Derfor er der måske også grænser for vækst, erkender Morten Vestergaard.
Til gengæld mener han ikke, der er nogen grænser for udvikling. Det handler blandt andet om fortsat at afsøge mulighederne for at samarbejde med lige netop de virksomheder, der sikrer den rette synergieffekt, hvad enten de hører hjemme i det maritime netværk omkring havnen i Frederikshavn eller de befinder sig i udlandet.
Fremtidens vækst
I kraft af det tætte samarbejde i Vestergaard Gruppen har Vestergaard Marine Service nu udviklet sig til en bredt funderet servicevirksomhed som både til vands og til lands tilbyder en lang række serviceydelser.
Vestergaard Gruppen er i stadig udvikling, og udover satellitværkstedet i Norge er et nyt selskab i Brasilien, som er det nye vækstcenter for skibsfarten, på vej. Der er allerede to mand ansat, mens man venter på den formelle tilladelse til etableringen af det nye datterselskab.
Men fremtidens vækst ligger ikke kun i Brasilien. Den ligger i høj grad også i nye segmenter, og et af de områder, Morten Vestergaard venter sig meget af, er miljøoptimeringer.
– Vi vil se meget mere indenfor retrofits og opgraderinger af skibe, så de kan leve op til nye, skrappe lov- og miljøkrav. Det er et område, hvor Vestergaard Gruppen helt naturligt vil være med i front. Kun ved fortsat at udvide vores kompetencer og hele tiden give vores konkurrenter kamp til stregen kan vi bevare vores fokus på at give verdensmarkedet de bedste løsninger og medarbejderne de bedste forudsætninger overhovedet, fastslår Morten Vestergaard.
Vestergaard Marine Service A/S markerer 10 års jubilæet med Åbent Hus for kunder, leverandører og samarbejdspartnere på torsdag den 18. august kl. 14-17. Det foregår i virksomhedens eget værksted på Havnepladsen 12, bygning 14, 9900 Frederikshavn.