JD Contractor har efter 50 dages bjærgningsarbejde, nu tømt ca. 251.000 liter olie op fra Fu Shan Hai, der ligger på ca. 70 meter vand nord for Bornholm.
Fu Shan Hai udgør nu ikke længere en trussel for havmiljøet. Skibet sank den 31. maj 2003, efter en kollision med det polske containerskib Gdynia lige nordvest for Bornholm.
Der er tidligere bjærget en stor mængde olie fra vraget, men på grund af skibets last af kunstgødning, som i årenes løb er opløst i havet, er det først nu, man har kunnet få adgang til den resterende olie i vraget.
Orlogskaptajn Frank Kiel Rasmussen siger om bjærgningsarbejdet. ”Da vandet ved havbunden har en temperatur på kun fire grader, og fordi det er så længe siden, at skibet sank, var olien i tankene blevet tyktflydende. For at pumpe olien op var vi derfor nødt til at varme den op med damp til 75 grader, så den igen blev flydende.”
Det er det vestjyske bjærgningsselskab JD Contractor, der har stået for den vaskelige tømning af Fu Shan Hai. En stor del af arbejdet er udført af dykkere fra dykkerskibet M/S VINA og tankskibet Ow Scandinavia samt Søværnets miljøskibe Gunnar Thorson og Gunnar Seidenfaden, plus et af Søværnets patruljefartøjer.