Den opfordring blev bragt af Danmarks Fiskeriforening allerede onsdag den 3. maj 2023, ca. 12 dage inden Vognmændenes blokader over hele Danmark som planlagt ville løbe af stablen.
Fiskeriforeningens bekymring var, at vejnettet den 15. maj ville blive blokeret af danske vognmænd, der igen kunne betyde, at fiskeauktionerne landet over, pludselig ikke kunne få fisken solgt om mandagen, da der ingen transport-mulighed var for at få fisken bragt videre ud til forbrugerne.
Opfordringen kom også fra førende fiskeauktioner landet over, som Hanstholm Fiskeauktion der direkte havde sendt en anbefaling ud til fiskerne om, at undlade at lande fisk til auktionen denne mandag den 15. maj. Det samme råd kom fra Danske Fiskeauktioner i Thyborøn, Hvide Sande og Thorsmind samt fra Fiskeauktion Danmark i Gilleleje.
Ligeledes var direktør for DFPO Kenn Skau Fischer ude med en erklæring om, »Vi deler Vejskatskomiteens (red. vognmændenes) frustration og vi er enige i, at der findes bedre modeller til at understøtte den grønne omstilling af vejgodstransporten end den kommende km-afgift i sin planlagte form. vi opfordrer alle til at lade sig inspirere af Vejskatskomiteens (red. Vognmændenes) pointer og forslag. Man behøver ikke være enig i alle forslag, så længe man når frem til en bedre model for grøn omstilling af vejgodstransport, end den nuværende km-afgift lægger op til.«
Det samme gør flere fiskeskippere i Hvide Sande, der som de fleste andre fiskere i branchen, har valgt at følge Danmark Fiskeriforenings og fiskeauktionernes opfordring, nemlig at blive ved kajen, mandag den 15. maj 2023. Enkelte har dog ikke ønsket at deltage i disse protest-aktioner der sporadisk er opstået i de fleste havne. Et DFPO bestyrelsesmedlem har valgt aktivt at deltage i en protestaktion i Hirtshals, mens andre ikke har.
Men heldigvis har de fleste valgt, enten med protest-banner over den kommende Co2-afgift på brændstoffet fra 2025 eller på anden vis, ytret deres modvilje mod afgifterne.
Det hele sker også i protest over SVM-Regeringens forslag om en Co2-afgift, der både rammer fiskerne og Vognmændene samt en Vej-afgift til Vognmændene, der kan sende regningen videre til forbrugerne. Men desværre også til fiskeriet, der således bliver ramt 2 gange af afgifts-stigninger.
Den »forbandede« Co2-afgift
1. Manglende grønne alternativer: Det er uretfærdigt at pålægge fiskerne en afgift på diesel, når der ikke er nogen praktiske grønne alternativer tilgængelige for dem. Fiskerfartøjer kræver kraftige motorer med lang rækkevidde, hvilket gør det svært at erstatte diesel med andre energikilder i øjeblikket. Uden grønne alternativer er det derfor helt urimeligt at straffe fiskerne økonomisk.
2. Konkurrenceevne: En sådan afgift vil underminere fiskernes konkurrenceevne på det internationale marked. Fiskere fra andre lande, hvor der ikke er tilsvarende afgifter, vil have en fordel og kunne sælge deres fisk til lavere priser. Dette vil skade den lokale fiskerindustri og føre til tab af arbejdspladser.
3. Socioøkonomiske konsekvenser: Fiskerne er allerede udfordret af mange faktorer, der påvirker deres indkomst, herunder stigende brændstofpriser og faldende fiskebestande. Ved at pålægge dem en yderligere afgift risikerer man at bringe mange fiskere i en økonomisk uholdbar situation. Dette vil ikke kun påvirke fiskernes levebrød, men også have negative konsekvenser for de samfund, der er afhængige af fiske-industrien.
4. Manglende investering i grøn teknologi: Ved at pålægge afgifter på diesel uden at tilbyde incitamenter eller støtte til at udvikle og implementere grønne teknologier til fiskere, kan det skabe en situation, hvor der ikke er nogen reel fremdrift i retning af bæredygtighed. Det er vigtigt at fokusere på at fremme forskning og udvikling af mere miljøvenlige alternativer, før man pålægger afgifter, der kan have negative konsekvenser for en allerede sårbar industri.
5. Alternativ beskatning: I stedet for at indføre afgifter på diesel, bør man overveje alternative metoder til at finansiere grønne initiativer og beskytte miljøet på. For eksempel kunne man indføre skattelettelse eller økonomisk støtte til fiskere, der investerer i mere miljøvenlige teknologier eller deltager i programmer, der fremmer bæredygtigt fiskeri. Gulerod istedet for pist (skatter).
Det er vigtigt at huske, at afgifter kan være en effektiv måde at reducere forurening og fremme bæredygtighed på, men det er også vigtigt at tage højde for de specifikke udfordringer og behov for hver sektor, herunder fiskeriet. En mere afbalanceret tilgang, der tager hensyn til disse faktorer, vil være mere retfærdig og produktiv på lang sigt.
Om dagens aktion fra vognmændenes og Fiskernes side kan få den magtfuldkomne socialdemokrat og Skatteminister Jeppe Bruus (S) til forhandlingsbordet igen – vil tiden vise – men foreløbigt virker skatteministeren fuldstændig ligeglad og iskold. Måske bedst beskrevet med hans egne ord til førende dagblade i dag, hvor han har udtalt, »Jeg kommer ikke til at trække forslaget tilbage – den tunge vejtransport betaler i forvejen for lidt i skat og afgifter,« forklarer skatteminister Jeppe Bruus (S) overfor pressen.