oliemand Jesper Hjermitslevs arbejde er et vigtigt led i den daglige interne rutine, men
også i den nationale og internationale logistik
Den beskedne, nyere bygning på oliekajen ser umiddelbart ikke ud af så meget ved siden af FF’s nye og snart indflytningsklare 3etages admi nistrationsbygning.
Men den lille bygning med FF’s oliemand har stor betydning for virksomheden i det daglige. Herfra er der blandt andet kontakt til både nationale og internationale aktører i logistikken i forbindelse med det daglige arbejde på virksomheden.
Med denne bygning som basis arbejder Jesper Hjermitslev. Han har været 17 år hos FF, og hans arbejdsområde i dag er – i store træk – at sikre modtagelse, opbevaring og afsendelse af olie til både nationale og internationale destinationer med ansvar overfor lagerchef Robert Vernersen og formand Martin Ravn. Samtidig har Jesper det daglige overblik over registrering af mængden af olie i FF’s 11 tanke.
Egenkontrol
Jesper Hjermitslevs arbejde består desuden i at gennemføre den obligatoriske egenkontrol, der indgår i bedømmelsen af olien. Prøverne tages både ved produktion og import af alle olier i den daglige rutine, herunder i kontakten med den uvildige kontrol ”Vejer og måler” samt før afsendelse til kunden.
Overblik og koordination
– Jo, der er meget forskelligt at se til, fortæller Jesper Hjermitslev, der med sin rolige fremtræden virker sikker med det overblik, der nu engang er nødvendigt med et så omfattende logistisk arbejdsområde, som samtidig stiller krav om fleksibilitet.
I forrige måned havde han således det praktiske ansvar for modtagelse af det største parti olie nogensinde, mere end 7.000 tons fra USA. Det var en særlig udfordring med hensyn til længden af slanger, som olien losses igennem – i alt 70 meter var der tale om. Dem skaffede han så.
En typisk dag
En typisk dagligdag for Jesper Hjermitslev er i korte træk, som han selv fortæller: – Hver morgen får min formand en orientering om indholdet i tankene, og laboratoriet modtager de relevante prøver. Der skal måske modtages mere olie, som kommer med bil, skib eller container på tog. Forarbejdet og forædlet olie skal af sted til mange destinationer flere steder i verden, og det sker ligeledes med skib, bil eller tog. Oliens temperatur skal f.eks. altid kontrolleres gennem hele forløbet fra start til slut. Tankene skal renses, og således er der tæt kontakt til den samlede arbejdsgang og kontrol døgn efter døgn og hele året.
Skagbo og fisker
Jesper Hjermitslev er 50 år, skagbo, gift med Birgitte og far til tre. Han kom til FF
i 1995 til mellageret, dernæst ved pillemaskinen i 14 år og de senere år som oliemand, der ind i mellem også afløser, når der er travlt på lageret.
Oprindelig er han fisker med eksamen fra Skagen Skipperskole samt vodbinder for, som Jesper siger: Min far mente, at det var vigtigt at få en teoretisk uddannelse.
Far er selv fisker, og der sad jeg så for mange år siden og læste teori på land, mens jeg så ud over havnen, hvor far og mine jævnaldrene kammerater tog på havet. Det passede mig bestemt ikke dengang. I dag kan eg bedre forstå, at fundamentet med en teoretisk uddannelse er den rigtige. På den ene eller den anden måde bruger jeg da også denne baggrund i det nuværende arbejde foruden erfaringerne fra FF og holdarbej det her, fastslår Jesper. Jeg er glad for at være et led i samarbejdsklimaet her. Det er en væsentlig forudsætning for, at det går som det skal og i en god atmosfære.
– Det er i sig selv tilfredsstillende, understreger han med det særlige rolige blik, der vidner om, at der er styr på både overblik og detaljer.