Det norske værft Viknaslipen AS har underskrevet værftets næststørste kontrakt nogensinde om bygningen af et 19 meter langt og 8 meter bredt fiskefartøj »Havbåra«, der forventes leveret i marts måned 2021.
Nybygningen får byggenummer 56 og svarer i design og skrog til værftets nybygning nummer 44 »Vikabas«, der blev leveret tilbage i efteråret 2018.
Længden på de leverede fartøjer fra værftet ligger overvejende omkring de 11 til 15 meter, hvor netop nybygningen »Havbåra« ligger og som er en størrelse som det norske værft satser på og koncentrer sig om de kommende år. Men vigtigst er, at beskæftigelsen er sikret frem indtil 2020.
Konstruktionen og designet er udført af Marin Design AS, én af værftets aller nærmeste samarbejdspartnere. Værftet har gennem et tæt samarbejde med reder udviklet et unikt og flot produkt tilpasset kundens behov og ønsker. De gode erfaringer med nybygningen nr 44 «Vikabas» har gjort det muligt og naturligt at vælge Viknaslipen, som samarbejdspartner også på dette projekt, siger Ole Holm i Marin Design.
Ejer og daglig leder Gudmund Rognan i Havbåra AS, forklarer at han er tredje generation i familierederiet, som i dag tæller seks ansatte. De har struktureret deres gamle fartøj, og har indlejet et fartøj for at opretholde driften, frem til overtagelsen af den nye båd.
Nybygningen får samme navn som rederiet, nemlig «Havbåra». Efter præsentationen af Viknaslipens planer og anbefalingerne fra Marin Design, er rederen overbevist om at projektet er i de aller beste hænder og glæder sig til det færdige resultat.