FKA ordningen førte til omlægning af fiskeriet og kontrahering af en nybygning.
”Efter FKA blev indført, valgte jeg konsumfiskeriet – industrirettighederne er solgt fra og byttet til konsumfisk” forklarer skipper Kurt Adsersen om baggrunden for, at han besluttede sig for at bygge nyt fartøj. ”Det gamle skib var et kombinationsfartøj, jeg har nu besluttet mig for konsumsegmentet, og så er det rarest med et fartøj, der er indrettet i forhold til det behov”
Kurt Adsersen, der stammer fra Holmsland, købte tilbage i 1990 halvpart i et tidligere Esbjerg fartøj. Fra 1995 blev han eneejer af samme fartøj og fik i år 2000 leveret en 23,9 m. lang nybygning, der altså var indrettet, som kombineret konsum- og industritrawler.
Fremover satser Kurt Adsersen 100% på konsumfiskeriet: ”Også for at holde grej udgifterne nede” forklarer han videre.
Den nye kutter er med sine 27,15 m, næsten 3 meter længere end forgængeren, og det er selvsagt det oprindelige fiskeri, med landing af fisk i højeste kvalitet, der satses på.
I den nye kutter installeres et køleanlæg med pumpbar is – bedre kendt under betegnelsen ”Bubble Slurry Ice” – en blanding af mikroskopisk små is partikler, luft og vand. ”Vi kommer skæl is i bunden af kasserne og bruger efterfølgende den pumpbare is til lynhurtig nedkøling af fisken”.
For et par år tilbage installerede Adsersen et anlæg med tilsvarende teknik i den tidligere kutter. ”Det er den rigtige måde at gøre tingene på. Årsagen ligger i det faktum, at fisken nedkøles hurtigere end hidtil, samtidig med, at fisken får en meget skånsom behandling.”
RI 427 ”Mette Helene” ventes klar til jomfruturen medio november 2009.