The European Telecommunications Standards Institute (ETSI), der bl.a. har ansvar for standarder for radioer, der anvendes i skibe og fartøjer i Europa, har udsendt nye normer, der skal overholdes af producenter og importører af maritime VHF DSC klasse D. Klasse D anvendes i ikke-SOLAS skibe, f.eks. i arbejdsbåde, fiskerfartøjer og lystbåde.
En ganske betydelig del af de VHF DSC, klasse D, som nu findes på markedet, overholder ikke de nye standarder faktisk er det langt de fleste, der p.t. sælges i bl.a. Danmark, som ikke klarer kravene mere.
De seriøse producenter og importører har sikret sig, at deres produkter overholder kravene eller har trukket deres produkter tilbage fra markedet.
Rederier, skippere og lystsejlere, der står for at anskaffe VHF DSC i klasse D skal derfor sikre sig, at det produkt, som de står for at købe og installere om bord er lovlige og overholder de nye normer. Der er masser af produkter på markedet med CE-mærkning, men denne mærkning er desværre ikke nok, så det er vigtigt, at man spørger forhandleren, om VHF DSC’en overholder de nye standarder, og at man på fakturaen sikrer sig returret, hvis det ikke er tilfældet.
Klavs Torp fra Polaris Electronics A/S oplyser, at Sailor 6215A VHF DSC opfylder alle de nye krav, og at dette er bekræftet af producenten, Thrane & Thrane A/S.