Flemming Pedersen (Cattleya A/S, Esbjerg) og Karstensens Skibsværft A/S har indgået kontrakt om bygning af en ny 69,90 m pelagisk trawler. Det nye fartøj skal afløse eksisterende ”Cattleya” som blev leveret fra Karstensens Skibsværft i 2006.
Fartøjet indrettes som en konventionel pelagisk trawler med mulighed for senere omrigning til notfiskeri.
Skroget til nye ”Cattleya” skal bygges hos Baltijos Shipyard i Klaipeda, Litauen. Samme værft har tidligere bygget – og bygger – andre, lignende skrog til Karstensens Skibsværft.
Generelt har Rederiet valgt stort set samme leverandører som på eksisterende ”Cattleya”.
LEVERANDØRER:
Fremdrivningsanlæg MAN Diesel & Turbo (Alpha)
Winch anlæg Rolls-Royce Brattvaag
Hjælpemaskineri Scania
RSW-anlæg Johnson Controls (York)
Vakuum anlæg Iras
Fiskepumpe SeaQuest
HOVEDDIMENSIONER
Længde overalt …………………………………69,90 m
Længde mellem PP ……………………………..63,60 m
Bredde moulded ………………………………14,20 m
Dybde shelterdæk …………………….………..8,70 m
Dybde hoveddæk …………………..……………6,10 m
Som noget nyt for denne fartøjstype/-størrelse skal der leveres og monteres en nedsænkbar thruster/azimuth propeller i forskibet. Denne enhed vil give take-me-home mulighed samt give reducerede brændstofudgifter ved lav fart.
Det nye fartøj skal leveres i Oktober 2012. Her forinden skal Karstensens Skibsværft levere 4 pelagiske fartøjer til hhv Norge og Irland sam 1 forskningsfartøj til Grønland.
I lighed med eksisterende ”Cattleya” er også det nye fartøj designet og projekteret af Karstensens Skibsværft i nært samarbejde med Rederiet.
Værftet glæder sig over denne ordre, og takker for den store tillid Flemming Pedersen hermed viser.