Nybygning nr. 409 fra Karstensens Skibsværft blev afleveret til de islandske ejere ÓS d. 20 December 2010
Efter omfattende prøveture med test af det nye Rapp el-winch system, heavy-fuel system osv. blev skibet overtaget, og kursen sat mod hjemhavnen Vestmannaeyjar på Island. Det nye fartøj erstatter rederiets forgangne fartøj med samme navn fra 1990, som blev bygget i Akureyri, Island. Forhenværende Þorun Sveinsdottir er nu blevet solgt og døbt Suderey.
Bag rederiet står pensionerede skipper Sigurjon Oskarsson. Hans sønner Vidar og Gylfi Sigurjonsson vil være en del af faretøjets besætning, hvor en vil fungere som afløsende skipper. Skipperen ombord på Þorunn Sveinsdottir bliver Gudmundur Gudlaugsson, som har været i rederiet i næsten 30 år. Sigurjon Oskarssons datter Þóra Hrönn tager sig af det adminstrative på land i familieforetagendet.
Þorunn Sveinsdottir er den første af en ny generation hvidfisk-trawlere i den islandske flåde. Den er udstyret med en bred vifte af elektriske spil, kraner og mange andre opdaterede og moderne funktioner.
Designet stammer fra Karstensens tidligere tegninger til deres succesfulde hæktrawlere såsom nuværende Bergur, Audacious og Mark Amay. Men under udarbejdelsen af þorunn Sveinsdottir blev skroglinierne og det komplette layout yderligere udviklet og optimeret. Omfattende modeltests blev udført i CTO-tankfaciliteter i Gdansk i Polen, for at optimere brændstoføkonomien.
Apteringen på fartøjet er lydisoleret efter de nyeste ideer, og en teknisk prøve viste et meget lavt lydniveau mellem 46 og 53 db(A).
Karstensens Skibsværft skriver på deres hjemmeside, at byggeprocessen, med forsinket skrogbyggeri og økonomisk usikkerhed på Island, har været temmelig langtrukken, men alt er forgået i en meget positiv dialog med rederiet. Og rederiet udtrykte da også sin store tilfredshed med såvel samarbejde med værftet og leverandøre som med det endelige resultat.