Det er kun godt en måned siden, at S49 Birgitte Martine lå nymalet og smukt pyntet med flag og vimpler ved Skagen havn, til årets helt store tilløbsstykke, åbent skib med rederiet Gitte Henning.
På en telefonlinje til skipper Paul Mogensen på S 49 Birgitte Martine, hvor der var aftalt en snak om båden og de nye forhold, når FiskerForum næsten ikke at få spurgt ind til nybygningen, før det helt spontant kommer fra Skipper selv, ”hun sejler simpelthen som en drøm og fuldstændigt som en Rolls Royce, det kan næsten ikke forklares på anden måde,” og samtidig skinner tilfredsheden, med den spritnye trawler, da også helt tydeligt igennem.
Skipper havde ellers efter åbent skib i Skagen, sammen med sin bedstemand Henrik og lærling Magnus, haft mange udfordringer og rygende travlt med at klargøre skibet, sammen med de håndværkere, der lige manglede det sidste, så fiskeriet kunne begynde den 20. april, så skibet kunne blive klart til for første gang at stævne ud på fiskeri.
Siden har skipper Paul Finn Mogensen (49 år) fra den lille ø Årø i Lillebælt, været ude tre gange med trawleren, på rationsfiskeri efter tobis ved Horns Rev (Horn). Hver gang er ugerationen fisket op og her sidst med 58 tons, taget i tre slæb på knapt halvanden døgns tid.
Den knapt 17 meter lange ståltrawler, bygget i Thyborøn har virkeligt imponeret den sønderjyske skipper. ”Den har et uovertruffent pæletræk, der selvfølgelig kan forklares med at skruen er øget til en diameter på hele 2,3 meter og gearingen ændret til 1 – 12,3. Noget der virkeligt tæller, når det gælder. Sammen med den langsomt gående motor, er det en helt fornøjelse at sejle og fiske.”
Båden er sat i verden for at fange konsum sild samt industrifisk som tobis og brisling. Specielt det første har afstedkommet en anderledes investering, end man normalt ser på en knapt 17 meter lang trawler og det er skibets eget losseanlæg fra Iras i Esbjerg. Noget som Birgitte Martine benytter, når der blandt andet skal losses sild til de svenske modtagestationer. Men også når man er i dansk havn, da man således sparer losseafgiften og uafhængigt af andre kan losse når det passer en. Kapaciteten er så stor at man i dag kan losse skibet på omkring en time.
Skibets tre opbevarings tanke, med en samlet kapacitet på 145 m3, bruges også når der landes tobis til minkfoder. Her må fisken efter fangst maksimalt være to døgn på båden, for at opnå den lidt bedre afregningspris på kr. 1,70 pr. kg, som der pt. betales for tobis til minkfoder. Her skal kvaliteten bare være i orden.
Næste tur bliver fredag aften, hvor turen igen går til Horns Rev, hvor næste uges ration af tobis skal fanges, noget skipper ser frem til, for det nye fartøj, med al verdens elektronik og hjælpemidler, gør det til en fantastisk oplevelse at sejle S 49 Birgitte Martine fra Skagen.