Nybygning nr. 455 »Astrid« fra Karstensen Skibsværft, er nu den 11. august blevet overdraget fra Karstensen’s Skibsværft i Skagen til fisker-familien Johansson fra Rörö i Sverige’s Astrid Fiskeri A/S, der ejes og ledes af Bo Thomas Johansson og Leif Börje Johansson.
Skroget af den 91,80 meter lange »Astrid« er bygget på Karstensen Skibsværft i Gdynia Polen og ankom til Skagen sidste år i november måned 2021.
Nybygningen »Astrid, der sejler under dansk flag, erstatter Johansson’s tidligere fartøj af samme navn. Udover dette nye fartøj ejer selskabet bag også den pelagiske trawler »Astrid-Marie«, der sejler under svensk flag i selskabets svenske afdeling.
Rederiets nuværende kvoter for pelagisk konsum- og industrifiskeri, der primært består af sild, makrel og blåhvilling flyttes over på nye »Astrid«, som fremover vil blive drevet efter samme principper som det gamle fartøj. (Gamle »Astrid« blev allerede solgt i foråret til det norske rederi Herøyfjord).
Sikkerhed, komfort og fiskehåndtering
Hovedfokus har under hele byggefasen været på optimeringen af arbejdet ombord, samt sikkerheden for besætningen og ikke mindst komforten. Ligeledes har effektiviseringen af fangsthåndterings- og opbevaringsfaciliteter samt optimering af brændstofforbrug også været et klart mål for rederiet og værftet. Så for at nå i mål med disse ambitioner, er skibet udstyret med alt det nyeste udviklede maskineri og udstyr der findes på markedet.
Hele skibets koncept, og ikke bare fremdrivnings-anlægget eller wincher, er nøje udvalgt, vurderet og beregnet på basis af Rederiets driftsprofil. Her er det rederiets erklærede mål, at drive et bæredygtigt fiskeri med minimal NOX/CO2 udledning pr kg fanget fisk.
Dette har resulteret i en helt ny gennem-arbejdet og beregnet løsning, der sammenlagt giver den mest driftsøkonomiske og klimaoptimerede løsning i den nybyggede snurper / trawler »Astrid«.
Som en del af fremdrivnings-anlægget, er propel-anlægget optimeret til et driftsmønster, hvor størstedelen (omkring 80%) af tiden er fri-sejlads, med en stor enkelt propel.
Nye »Astrid« vil blive udrustet med elektriske wincher og elektrisk fiskepumpe, der med et nyt styresystem, gør det nemmere at overskue samt køre anlægget så effektivt som overhovedet muligt. Vakuumsystemet er leveret af Önnereds Svets AB, er med 6 kompressorer og ved at benytte de 3 vakuumtanke, opnår man et konstant og skånsomt flow af fisken.
Design, indretning og øvrige arrangementer er blevet til i et nært og tæt samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har været optaget af innovative og optimerede løsninger, delvis baseret på de senere års meget positive driftprofil fra deres nuværende trawler »Astrid«.
Familien Johansson fra Rederiet Astrid Fiskeri A/S ønskes god vind fremover, fra alle os til alle jer, med jeres nye Snurper og Trawler »Astrid«.