Skroget er bygget i stål med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk med dækshus. Styrehus, dækshus, skorsten samt for- og agtermast er bygget i aluminium. Skroget er bygget på rundspant, med spejl og lodret bov og indbygget bulb. Agterskibet er udført med knæklinie/bulbstævn og skeg for plads for stor propeller.
Under hoveddæk er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak, thruster/sonarrum, rum for azimuth, højtanke for brændolie, RSW-last sektion med centralt RSW-pumpe-/manifold rum, maskinrum med hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse og sidepropeller. Helt agter agterpeak med tanke.
På hoveddæk: Forepeak, stores/Ozon-rum, vakuum pumperum, RSW-last trunk sektion med centralt rum for RSW-kølemaskinrum. Agten for dette indretningssektion SB, maskinværksted BB og maskinrums-galleri CL. Tavlerum og kontrolrum agten herfor BB og herefter maskinstores i CL og SB under nedsænket notbinge. Helt agter netstorestanke og styremaskine-/hydraulikrum. Indretning med 2 maskinchefslukaf med toilet/bad samt vaskeri, trimrum og gang/trappe.
På shelterdæk: Stores i forepeak og maskinrum for havnegenerator (DG3). Agten for skod fabriksdæk og agten for dette lukket lastedæk med snurpewincher samt med dækshus/afsilingskasse og luger til de 9 RSW-tanke. Fuld bredde overbygning agtenfor luger, trawlværksted/stores
BB, svejseværksted samt udstødnings- og ventilationsskakte BB og indretning SB.
Indretning i overbygning: 3 mandskabs lukafer, alle med eget bad/toilet, omklædningsrum/kaffebar med fælles toilet, olietøjsrum samt gange og trapper. Ved at placere indretningen længst muligt væk fra propelleren og øvrige støjkilder, dannes et godt grundlag for en støjsvag indretning. Udover selve placeringen er udført en række konstruktive tiltag mht støjisolering, der også er stærkt medvirkende til at skabe et lavt støjniveau.
Agten for overbygning trawldæk med 2 nettromler, arrangeret side-om-side og SB nedbygget notbinge. På spejl 2 hydrauliske hækporte og 2 x 3 stk hydrauliske styrestænger.
Bakdæk/bådedæk 01 er vandtæt helt til agterkant af overbygning, agten for midtskibs.
Forrest på bakdæk/bådedæk 01 ankerwinch i hus under formast samt fortøjningsudrustning. Agten for dette rulledæmpertank.
Herefter snurpedæk med flodline- og brystwinch og forreste snurpegalge SB. SB fiskepumpe, fiskeslange- og el-kabeltromler. SB for dækshus agterste snurpe galge samt Triplex nothaler. Ligeledes på bådedæk 01-niveau hoveddækskran og fiskepumpe kran.
På bådedæk 01, dækshus i center. Indretning i dækshus med: Messe, dagrum, kino, kabys med proviantrum (og separate køle-fryserum), hospital, fælles toilet samt gange og trapper. På BB side af indretning indbygget MOB båd og –davit. Agten for dette separat opbygning indrettet med vifterum for maskinrum og hydraulikrum samt udstødnings (eksos-) trunke.
Agten for dækshus, på bådedæk 01, 2 stk trawlwincher samt skorsten og ende-frelserwinch BB. Helt agter på bådedæk fiskepumpe og fiskeslangetromle BB. Trawlgalge med ophæng for 3 trawl- og 1 frelserblok helt agter.
På bådedæk 02 dækshus med indretning. Indretning i dækshus med: 6 lukafer (med eget bad/toilet), vaskeri, fælles toilet, elektronikrum samt gange og trapper. Agten for / på BB side af dækshus MOB-båd og –davit samt skorsten.
Styrehus på brodæk har 360° sigt.
Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:
Der er monteret 1 stk kraftudtag (PTO) på hovedgearet, beregnet for primær drift af skibets strømforsyning via akselgeneratoren (2500 kW).
For yderligere strømforsyning er fartøjet udrustet med 3 stk diesel-generatoranlæg, hver på 615 ekW. Det elektriske system er opbygget med mulighed for paralleldrift af de 3 diesel-generatorer. Endvidere forsynes el-anlægget med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af generatoranlæg.
Der er monteret UPS/clean power for 230V, således skibets frekvens kan flyde mellem 50 og 60 Hz. Dette giver mulighed for at reducere hovedmotorens omdrejningstal med 17%.
Dieselgenerator-anlæggene har mulighed for enten 50 eller 60 Hz drift.
I tillæg til det konventionelle fremdrivningsanlæg er fartøjet udrustet med en 850 kW (1156 HK), kombineret nedsænkbar azimuth / tunnel thruster i forskibet. Denne vil kunne drive skibet frem i nødstilfælde, eller i tilfælde af ønske om reduceret fart.
Ovenstående arrangementer sikrer en meget stor fleksibilitet, stor driftsikkerhed samt mulighed for brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift.
Driftsfilosofi:
Under fiskeri, hvor fartøjets elektriske winchanlæg anvendes mere eller mindre kontinuerligt, vil hovedgearets PTO og dermed akselgeneratoren være koblet ind. Når der er brug for fuld kraft på wincherne, vil der ikke være behov for fuld ydelse på hovedmotoren. Hovedmotoren vil således bruges som kraftkilde dels til fremdrivning og dels til strømforsyningen. Følgelig er det ikke nødvendigt at have hjælpemotorerne i drift.
Winch anlægget er af elektrisk type, med re-generering af effekten bla under udfiring af wire.
Skulle der være ønske om yderligere kraft på fremdrivningsanlægget, da er hjælpemotorerne så tilstrækkelig store, at de tilsammen vil kunne køre skibets normale strømforsyning incl belastning på winchsystemet.
Som et yderligere tiltag, med direkte nul-udslips effekt, er fartøjet forsynes med 1100A landstrømsforbindelse. Dette giver mulighed for at skibet kan losse uden brug af diesel-generatorer, og derved være reel nul-udslip. Eksisterende infrastruktur på land er dog endnu ikke komplet alle pladser endnu.
Ovenstående arrangementer sikrer en meget stor fleksibilitet, stor driftsikkerhed samt mulighed for brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift.