Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
D97 Antartic

Nybygning D97 Antarctic leveret fra Karstensens Skibsværft

  • august 13, 2021
  • Ebbe
  • Dato: 13/08/2021
  • kl. 16:00
  • Kilde: FiskerForum, Karstensens Skibsværft
  • Kategori: Nybygning, Nybygning levering
  • Tags: Karstensens Skibsværft, Skagen
  • Land: Danmark, Irland

Den 17. juli 2021 blev det irske flag hævet i masten på nybygning 458 “Antarctic”! de yngste medlemmer af McHugh -familien, Eamon Óg og Gerard Jr stod for flagceremonien, under opsyn af ejere (og bedsteforældre) Teresa og Eamon McHugh. Skroget til “Antarctic” blev bygget af Karstensen Shipyard Poland i Gdynia og ankom til Skagen i januar 2021.

Teresa og Eamon McHugh har stået i spidsen for familievirksomheden i 25 år, siden de startede med det første “Antarctic”, hentet fra Eamons bror Kevin McHugh. Sønnerne Eamon J og Gerard er også dybt involveret i familievirksomheden, hvor Eamon J administrerer landbaserede aktiviteter og Gerard fiskeriet ombord på det nuværende skib som skipper.

Antarctic Fishing Company blev etableret i 1987 med købet af det første “Antarctic”. I 1997 blev et nybygget “Antarctic” bestilt, og senere udskiftet med ejere den nuværende “Antarctic”. Den nye “Antarctic” bliver det 5. skib i ejet af Eamon McHugh og hans familie.

Eamon McHugh er en kendt personlighed i pelagiske kredse, der har fisket i omkring 40 år, og arbejdet sig op i gradere fisker på Paula, til skipper på eget fartøj. Eamon vil fortsætte med at være skipper på nye fartøj over.

D97 AntarticSkibets design, specifikation og arrangement er et resultat af et omfattende og tæt samarbejde mellem ejere og værftet, hvor alle detaljer er blevet skræddersyet til at passe til Eamon McHughs præcise specifikationer.

Hovedfokus er blevet sat på optimering af arbejdsgangen, sikkerheden og komforten for besætningen, optimering af fangsthåndterings- og opbevaringsfaciliteter og optimering af brændstofforbruget.

Nyt “Antarctic” er baseret på Karstensen Skibsværfts yderst succesrige 63 meter skrogmodel, som har dokumenterede egenskaber i forhold til sødygtighed og brændstofforbrug. Karstensen Skibsværfts 63 meter skrog er i drift i alle dele af Nordeuropa, hvor et allerede er baseret i Killybegs, nemlig “Paula”.

For at nå over mål, er skibet udstyret med alle de nyeste maskiner og udstyr, og leverandører er blevet valgt omhyggeligt for at matche specifikationer og krav. Især er det bemærkelsesværdigt, at Killybegs -baserede Sea Quest har leveret hele dækmaskineriet/spil/kranpakken.

På samme måde har Killybegs-baserede KER Group også været en hovedbidragsyder til det nye skib, ved at have leveret det fulde RSW-maskiner og vakuum losse anlæg.

Begge virksomheder har mangeårige forretningsforbindelser med Eamon McHugh. Men denne ordre repræsenterer en første komplet levering til Karstensen Skibsværft.

Barry Electronics, også Killybegs, har leveret og installeret den komplette af elektronikpakke til det nye fartøj.

Hoveddimensioner

Længde oa.
62,60 meter
Længde pp.
55,90 meter
Bredde mld
12,80 meter
Dybgang hoveddæk
5,30 meter
Dybde shelterdæk
7,80 meter
Scantling dybgang
7,00 meter
Frame spacing
600 mm

Kapaciteter mm.

Brændolie
260 cum.
Ferskvand
50 cum.
Forepeak
45 cum.
RSW-tanke
1370 cum
Tonnage
1398 GT
Aptering
12 mand

Leverandører

Brunvoll
Seaquest
Brdr. Markussen
EL Pro, Norway
Karstensens Skibsværft A/S

Teknisk udstyr

Design:
Karstensens Skibsværft A/S
Trial speeds / average;
15,7 knots @ 2499 kW
Skrog: – Bygget af Karstensen Shipyard Poland, Gdynia, Poland.
Class: DNV-GL +1A Fishing Vessel TMON, hull: Ice-C.

DÆKSMASKINERI:
Hydrauliske Wincher: – alt leveret af
Sea Quest of Killybegs, hovedsystem 175-210 bar:
2 x Trawl tromler 61,8 t
1 x Topline tromle 51,5 t
1 x Tail-end winch 43,6 t
2 x Nettromler 61,8 t
3 x Mooring wincher 8,5 t
1 x Ankerspil 5,0 t
1 x Netsonde tromle

Fiske pumpning: – alt leveret Sea Quest, hydraulic:
1 x Hydraulisk slangeopruller.
1 x Fiskepumpe spil.
2 x Sea Quest fiskepumpe, 18”.

Dækskraner :
alt leveret Sea Quest, hydraulic:
1 x Fordæk kran, 4 tones x 12,0 m.
1 x Kraftblok kran på trawl galge,4 tons x 12,0 m.
1 x Fiske pumpe kran, 4 tons x 10,0 m.

HP hydraulics
1: Komplet hydraulik station til wincher og andet udstyr:
4 x 160 kW pumpe-unit, fixed displacement pumps.
2 x 90 kW pumpe-unite, variable pumps.

HP hydraulics 2: Komplet hydraulik system til fiskepumper
: 3 x 90 kW pump-units.

Trawl blokke : Brdr. Markussen, Blue Line
Anker & kæder ; AC-14, leveret af Max Fodgaard.

FREMDRIVNING OG MASKINERI
Hovedmotor: MAN 9L27/38, 2499 kW @ 800 rpm.
Propelleranlæg: MAN VBS940, d3800 mm.
Reduktionsgear : Renk RSVL-900.
Shaft alternator: Cummins AvK, 1650 kW / 2063 kVA.
Hjælpemotorer:
1 x Caterpillar C32, 930 kWe @ 1800 rpm.
1 x Caterpillar C18, 565 kWe @ 1800 rpm
havnegenrator: 1 x Mitsubishi, 115 kWe @ 1800 rpm.

Ror Kongsberg high lift flap rudder.
Styremaskine: Kongsberg Tenfjord SR662 – 170 kNm.
Stern thruster: 1 x Brunvoll, 700 kW / 952 HP.
Bow thruster: 1 x Brunvoll, 700 kW / 952 HP.

Startluftkompressor.: 2 x Sperre HL2/77A.
Brændolie separator: 1 x Alfa-Laval PA615.
Smøreoile separator: 1 x Alfa-Laval PA615.
FO transferpumper: 2 x Bombas Azcue.
Remote sounding: MCS.
Pumper: Hovedmotor køleanlæg: Bombas Azcue.
Deckwash-, fire- and
Lænsepumper: Bombas Azcue.
Hydraulik- og Fiskerumskølepumper: Bombas Azcue.
Bokskølere GEA Bloksma (all engines and main components are FW cooled).
Dykpumper: Ellehammer.
FV hydroforanlæg: 2 x Bombas Azcue.
Hot water tank: OSO, 200 l/ 2x15kW.
Sewage pumps: 2 x Bombas Azcue.
Sewage vacuum syst: Jets.

FISKETANKE:
RSW-system: 2 x KER, each 800 kW.
Cirkulationspumper 2 x 600 cum/h
Condenser pumper 2 x 280 cum/h
RSW circulation system med fjernbetjente RSW-ventiler via KER control system.
Actuators til ventiler: Eltorque.

Vacuum-system:
3 x 66 kW kompressor units.
3 x 2800 l tanke.

REDNINGS- OG BRANDSLUKNINGSUDRUSTNING:
MOB-båd: Viking Norsafe Matrix 450.
MOB-båd davit: Viking MDM DAF-160E.
Redningsflåder:  2 x Viking, 16 pers.
Forstøversystem system: Survitec.
Brandmeldeanlæg: Scana Servoteknikk.

INDRETNING MM:
Styrehus: Karstensens.
Styrehus konsoller: El Pro, Norway.
Beboelse: Maritime Montering, Norway.
Møbler: Maritime Montering / Ekornes, Norway.
Styrehus stole: Nor-Sap 1600.
Ventilationsanlæg : LF Ventilation.
Vinduer: Promap.
Vinduesvisker: Wynn.
Messeudstyr: Beha, Norway.
Maling: PPG Sigma – fartøj sandblæst og hot-zinc sprayed.
Bundmaling med Sigmaglide, silicone maling.

ELEKTRISK:
LED navigationslys: Den Haan.
Søgeprojektør: Seematz (electrisk styret).
Tank niveau alarmer: Mobrey alarms.
Komplet installation: KS Elektro.
Power management: Deif Delomatic 4 PMS system.
Hovedpaneler:  ScanTechnic, Denmark.
Fartøjet er udstyret med frekvenskonverter med flydende frekvenser
mellem 50 and 60 Hz.
Alarm panel: Marine Control Services (MCS).

ELEKTRONIK:
Omfattende udvalg af elektronisk udstyr (navigation, fiskesøgning og kommunikation), alt leveret og installeret af Barry Electronics, Killybegs
Hovedelementer:
Display system: BEL Pacific MS-6C Video Matrix
Monitorer; 4 stk 55” Hatteland.
3 stk 26” Hatteland
12 stk 32” Neovo.

LF sonar: Furuno FSV-25S, 25 kHz.
HF sonar: Furuno FSV-75.
Ekkolod 1: Simrad ES-80.
Ekkolod 2: Furuno FCV-1900.
Ekkolod 3: Furuno FSS-1BB.
Strømlog: Furuno CI68.
Net monitor: Marport.
Trawl sonar: Simrad FS-70.

Radar 1 (3 cm): Furuno FAR 2228-X.
Radar 2 (10 cm): Furuno FAR 2238-S.
Radar 3: Furuno DRS6A-NXTX
Ecdis: Furuno FMD3200/3100 BB.
Plotter 1+2: MaxSea Time Zero.
Plotter 3: Olex, 3D
GPS 1: Furuno GP-170
GPS 2: Furuno GP-33
AIS: Furuno FA-170
Gyro kompas: Simrad GC-80.
Autopilot: Simrad AP70-system.

V-sat communication: Sailor 600 KA
Sat-TV system: Intellian t80-Q TVRO
GMDSS: Sailor udstyret til A2 navigation.
SSB: Sailor 6310.
VHFs: Sailor 6222 DCS.
2 x Sailor 6210.
Infrarød kamara: Flir M364C

Autotrawl system: Sea Quest.
ME remote control: MAN Alphatronic 3000.
Intercom: Phontech 3102.
Furuno LH5000.

D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic
D97 Antartic

The hull is built in steel with two continuous decks; main deck and shelter deck, and with long forecastle- and boat decks. Wheelhouse, boat deck, funnel and masts are built in aluminium.

Hull shape of round bilge construction with bulbous bow and stern skeg, flared stem and transom stern.

Below main deck the hull is subdivided into the following watertight compartments: Forepeak, bow thruster-/sonar room, insulated RSW-tank section with central RSW pump- and manifold room, engine room with main engine connected to reduction gearbox with ducted propeller and aftpeak with fuel- and lub oil tanks.

On main deck the hull is arranged with: Forepeak, electronics room, room for unloading (vacuum) system, trunks for RSW-tanks with centre corridor with RSW-units, accommodation section SB with workshop, exhaust and ventilation trunking and engine control room/switchboard room. All aft/PS hydraulic room with steering gear.

Accommodation on main deck is arranged with 7 1-man and 2 1-officer crew cabins all with en-suite toilet/shower compartments, trim room and corridor and staircase.

In order to create best possible design for low noise, the accommodation is located as far away from the propeller as possible. In addition a number of constructive steps were made, in order to create a low noise level. During trails noise measurements showed levels well below any requirements and recommendations.

On shelter deck arrangement is: Store (1) forepeak, generator room and aft/under forecastle store (2). Abaft forecastle fish receiving deck, with centre deck house with water separator and hatches for the 8 RSW-tanks. In way of hatches, fore deck crane is mounted.

Abaft midship, full width superstructure. Superstructure is arranged with: Deck store, changing room with oil skin drying area, day- and mess room, galley with provision stores and corridor with staircases.

Abaft superstructure trawl deck with 2 net drums. On transome, 2 hydraulic operated stern gates with roller on top are recessed. In front of each stern gate, 3 hydraulic operated guiding poles are fitted. Above-deck tracks for midwater weights are also fitted.

After part of trawl deck PS is arranged as trawl pumping deck, with fish pump, hose reels and tail-end block.

On forecastle deck, anchor winch in dedicated house, together with mooring equipment. Abaft of this, roll reduction tank and forecastle deck.
On boat deck, abaft midship, deck house in centre. Accommodation in deck house with skipper- and mates cabins and instrument room. Room for accommodation ventilation is also incorporated into the deck house. PS funnel with exhaust and ventilation intakes.

All aft boat deck in full width with SB and PS walkways forward. Integrated in aft ship construction and boat deck is also trawl gallow, which accommodates 2 main towing blocks as well as tail- and top line blocks. Net sounding winch is fitted on top of gallow.
Wheelhouse on top of deck house, with 360° view. Funnel with deck for MOB-boat and –crane PS.

Design principles for main engine / auxiliary arrangement are as follows:
On reduction gearbox, 1 Power-Take-Off, mounted with a shaft alternator, producing 1650 kWe.
To supply additional electric power, the vessel is fitted with 2 auxiliary engines / gen-sets, producing 930 respectively 550 kWe. In addition a harbour set of 122 kW is fitted.

During heaving/shooting operations at fishing, when the winch system is in use, the gearbox PTO will be clutched in, and electric power will be supplied from the shaft alternator. When there is demand for full power on the winch(es), there will normally not be same demand for power on the main engine. Following the main engine will be power source for both propulsion and hydraulic system.

During normal towing, the shaft alternator will/can be disengaged, and the electrical power will/can be supplied by either of the gen-sets.
The 2 gen-sets will be able to connect into main switchboard, controlled by the vessels DEIF Power-Management-System.

Electrical power system is fitted for sliding frequency (60-50 Hz), by means of frequency converters for 400/440 V and clean power static supply/converter for 230 V. This will allow main engine and propeller rpm to be reduced with 17%.

Above designs and systems ensures an economical and safe running profile of the vessel.

TidligereForrige nyhedFortsat IHN-virus i omløb – et dambrug ved Kolding er ramt
Næste nyhedHanstholm Havn fortsætter udviklingsfase med ny bestyrelsesformand ved roretNæste
Fiskeriet planlægges flyttet til ny placering på Hvide Sande Havn fotoill: LYTT

Fiskeriet planlægges flyttet til ny placering på Hvide Sande Havn

Færøerne: Der partrawles på livet løs efter sej foto: Smaragd FS-Fiskur

Færøerne: Der partrawles på livet løs efter sej

fem besætningsmedlemmer fra »Inger Katrine« varetægtsfængslet. foto: FiskerForum.dk

Opdatering af »Dødsfald ombord på et fiskefartøj« – 5 besætningsmedlemmer er varetægtsfængslet i 4 uger

Danmarks Fiskeriforening kræver omgående adgang til norsk fiskeri-zone - arkivfoto

Danske fiskere er taget som gidsler i forhandlingerne mellem EU og Norge – Adgang til norsk farvand er afgørende

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • Tilbudsverden.dk
  • Traepiller-priser.dk
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • Redningsvest
  • elpriser
  • WordPress kursus
  • MyHvideSande

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
reklamer nej tak
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept