Der er tale om det helt store overblik når den internationale skibstrafik får et øje med på vejen fra ISS (international Space Station) fra 386 km højde.
Nu er en ny Norsk satellit på vej op. Den bygges i øjeblikket og skal være klar til opsendelse til sommer, fortæller Magne Osmundsen, ansvarlig for småsatellitter på det Norske Rumfartscenter.
Satellitten vejer 6 kilo og er på hver led 20 cm og bliver den anden af slagsen der skal sendes op. Fra sin bane over arktis skal den holde øje med den internationale skibstrafik.
Holde øje er egentligt ikke en korrekt betegnelse, da satelitten ikke har noget kamera ombord men udelukkende er udstyret med en radiomodtager. Ombord på alle større fragtskibe, containerfartøjer og costere samt passagerbåde er der en speciel sender som blandt andet fortæller om skibets position, kurs og fart. Dette for at give andre fartøjer et varsel om eventuelt kollision.
Systemmet kaldes AIS (Automatic Identifications System), som i begyndelsen kun blev brugt skibene imellem som varsel om mulig kollision.
Men jordens krumning / kimningen, standser signalerne efter nogle kilometer i vandret retning og forsvinder derved, hvorimod signalerne opad kan måles flere hundrede kilometer væk. Med andre ord kan et fartøj på havet kan sende signaler til et andet fartøj i rummet.
Hvornår på sommeren, den Norske AIS SAT-2 er færdig til opsendelse, ligger endnu ikke fast og opsendelses stedet bliver formentlig i enten Rusland eller i Indien, slutter Magne Osmundsen.