I Rødby på Lolland, er man ved at gøre klar til næste projekt ved Bredgaard Boats, som skal bygge en glasfiber not- og snurrevods-båd for rederiet Barstein AS, der ligger i Solund i Norge.
Rederiet Barstein AS på Hardbakke i Solund i Vestland har bestilt en kombineret not og snurrevodsbåd, der skal erstatte den gamle båd, der i sin tid blev bygget på Artic Boat Rødskjær AS tilbage i 2000. Rederiet Barstein har haft båden i ca. 11 år, siden købet i 2010.
Det nye fartøj får en længde på knapt 15 meter, helt nøjagtigt 14,99 meter og en bredde på 6,90 meter og bliver udstyret med en Nogva Scania hovedmotor med en ydelse på 700 HK, monteret med Nogva Heimdal gear samt en 500 HK generator. Endvidere skal PHM Norway AS levere bovpropel.
Ombord finder man omkring fiskehåndteringen 3 x RSW tanke til opbevaring på i alt ca. 90 m3, hvor nedkølingen af fangsten sker med mekanisk kølet havvand. For besætningens vedkommende, er der 3 kahytter til i alt 5 personer, både med toilet og bad, samt fælles køkken og ophold.
Kystmagasinet.no oplyser videre, at kontrakten har en værdi på 23.2 mio. danske kroner og dertil skal lægges fiskeudstyret den skal rigges med. Det norske fagblad skriver videre, at siden kontrakten blev indgået den 7. december 2020, er den danske krone faldet ca. 3,5 procent i forhold til den norske krone. Dvs. hvis arbejdet på nybygningen startede op i december måned, så var to afdrag på ialt 4,3 mio. kroner blevet betalt. Således at restgælden på 18,93 mio. kroner omregnet til norske kroner, allerede givet en besparelse på 660.000 kroner. Fortsætter den norske kroner med at stige overfor den danske kroner, kan det betyde en solid besparelse på over en million kroner for det norske rederi, skriver Kystmagasinet videre.