Ålesunds fiskevirksomhed Bluewild har afgivet en ordre på en topmoderne og innovativ trawler, der skal bygges hos det norske værft Westcon Yards. Ulstein Design & Solutions har udviklet Ulstein FX101-designet, hvilket samtidig markerer begyndelsen på en helt ny retning for den norske design-virksomhed.
Designet af det nye fartøj, der efter planen skal erstatte Bluewilds Ishavet, bygget i 2013, og Langenes, der blev bygget tilbage i 1986, har et stærkt fokus på den mest skånsomme fangsthåndtering kombineret med en minimering af energiforbruget.
Ulstein designet FX101 er en 73,20 meter hæktrawler med plads til 30 personer ombord og med en 2.000 kubikmeter fiskerums-kapacitet.
Med en X-BOW® sektions-design, bidrager dette til en jævn og støt sejlads, med færrest mulige og pludselige bevægelser i søen og deraf mindre vand på dækket. Trawldæks-arrangementet giver mulighed for pelagisk trawl og quad-rig demersalt trawl.
I hjertet af det nye fartøj er Bluewilds EcoFive-koncept, der sætter ambitiøse standarder for minimalt energiforbrug, fangstudnyttelse i videst muligt omfang samt udvinding af næringsværdi og den højest mulige kvalitet af slutproduktet.
For at imødekomme det norske fiskeselskab Bluewild’s krav har Ulstein udviklet, hvad den ser som en ny standard for fabrikstrawlere.
Omhyggelige analyser i starten af designprocessen, og omfattende samarbejde med ejerens team, har ført til en ny konfiguration for sådanne fartøjer, tilpasset ejerens ønskede driftsprofil og produktions-filosofi.
Dette omfatter et system til fangstmodtagelse og -opbevaring udviklet af Ulstein, der så vidt muligt vil holde fangsten i live indtil forarbejdningen. Ved at overføre fisk direkte til separate tanke undgås kvalitetstab under fangst og opbevaring i tørre modtagespande, og fabrikken kan arbejde mere stabilt med sin optimale kapacitet.
Et hybrid energisystem er også centralt for kundens krav, der kombinerer de bedste egenskaber ved dieselelektrisk og dieselmekanisk fremdrift, understøttet af en stor batteripakke. To propeller med stor diameter med rordyser øger manøvreevnen og trækkraften og hjælper samtidig med at minimere energitab ved rorvinkler. Overskudsenergi, såsom retur-energien fra spillet, ledes til opbevaring i batteripakken, og overskuds-varme fra motorerne vil blive genvundet og brugt, hvor det ønskes andre steder i skibet.
Baseret på skibets operationelle profil har Ulstein planlagt fremdriftssystemet og systemintegrationen for at muliggøre brændstofbesparelser på mindst 25 procent pr. kilo produceret fiskeprodukt sammenlignet med et konventionelt el-system. I nogle operationer forudsiger Ulstein, at dette tal sammen med andre energibesparende tiltag kan overstige 40 procent. Denne betydelige reduktion i energiforbruget vil ikke kun føre til reducerede brændstofomkostninger for skibsejeren, men vil også resultere i en betydelig reduktion i drivhusgas-emissioner.
Trawleren skal bygges på Westcon Yards i Ølensvåg. Westcon Yards har fire værfter langs den norske kyst.
»De er en god partner for os. Det er glædeligt at se, at vi igen kan levere design og udstyr til et norsk skibsværft til bygning af et innovativt fartøj,« siger Erwin Jager, salgschef fiskeri hos Ulstein Design & Solutions.
ECOFIVE er et koncept for fiskerbåde, hvor målet er at udnytte 100 procent af fangsten, minimere kvalitetstab under håndtering og at reducere energiforbruget markant. ECOFIVE-fartøjet har blandt andet en helt nyudviklet metode til at tage fangsten ombord.
ECOFIVE er en forkortelse for »Eco-friendly Fishing Vessel«, og er udviklet af teamet i fiskevirksomheden Bluewild i Ålesund. Værftet Ulstein påtog sig udfordringen med at designe den maritime platform, hvor målene i ECOFIVE kan realiseres.