Der er mange ideer på tegnebrættet for tiden, omkring fremtidens brændstof til skibe. Ammoniak er blot ét af dem, som et Co2 neutralt brændstof, der desværre er giftigt og som kræver flere sikkerhedsforanstaltninger ved håndteringen end eksempelvis metanol.
Men et norsk pilotprojekt under Norges Green Ship Program kan resultere i, at fiskeselskabet Lerøy Havfisk bygger det første fiskefartøj med ammoniak som brændstof. Der er dog fortsat et stykke vej inden virkeligheden kan ske fyldest her.
I en kommentar til denne nyhed, siger Lerøy Havfisks driftdirektør Ronny Vågsholm, »Til at begynde med arbejder vi på mulighederne for at bruge ammoniak som brændstof til fiskerflåden, men vi ser formentlig tre til seks år frem, før vi har praktiske svar på alle spørgsmålene,« siger den norske driftsdirektør.
Lerøy Havfisk AS er et datterselskab af Lerøy Seafood Group, som har klare ambitioner om at reducere udledningen af drivhusgasser med 46 procent inden 2030. Selskabet driver i dag ti fiskefartøjer.
»Det haster med at finde gode løsninger til at reducere udledningen af drivhusgasser. Vi har derfor tilsluttet os Green Ship Programme, i samarbejde med blandt andet Fiskebåt, for at kortlægge, hvad der er muligt at opnå,« siger Ronny Vågsholm videre
Pilotprojektet, som involverer Stein Oksnes og Ronny Vågsholm fra Lerøy Havfisk, skal undersøge ammoniak som energikilde, og det er opdelt i flere arbejdsgrupper, som også vil tage højde for erfaringer fra andre klimarelaterede projekter.
»Resultaterne af dette arbejde vil være branche-dækkende og give indsigt i fremtidige retninger. Vi håber, at dette projekt vil give os mere viden om, hvorledes det kan hjælpe med at træffe sikrer valg i fremtiden. Både for os men også for andre, der står i samme situation.«
Projektet vil se på en række aspekter, såsom hvordan en omlægning vil påvirke det nuværende driftsmønster, om dette eventuelt kan ændre sig, og hvilke konsekvenser det kan have.
Design vil blive set i forhold til udfordringer med indretning af tanke, rør og sikkerhedsforanstaltninger. Ammoniak er en meget giftig gas, så det er afgørende at forhindre lækager.
Store brændstoftanke vil også resultere i større fartøjer, og en betydelig stigning i fartøjets størrelse er forudset for at gøre brug af de potentielle alternative energikilder, der er tilgængelige i dag. Større fartøjer er ikke ideelle, men det skal overvejes, og håbet er, at dette arbejde også kan være en forløber for fremkomsten af alternative energimuligheder, der kræver mindre plads.
Med test af motorer i fiskeflåden, har man allerede besluttet sig for at reducere drivhusgasemissioner og andre forurenende stoffer her.
Ifølge Ronny Vågsholm er det testmotorer, der kan køre på en række forskellige brændstoffer, allerede i gang, og for Lerøy Havfisk overvejes kombinationer af LNG, methanol og andre energikilder.
»Der er en del erfaring med LNG, men det har også sine udfordringer i den daglige drift, ikke mindst i forhold til udbuddet, så med det, vi ved i dag, er det ikke løsningen for os,« forklarer han og tilføjer, at fiskerflåden har truffet en række tiltag for at reducere drivhusgasemissioner og andre forurenende stoffer.
Med støtte fra NOx-fonden er der gennemført en række tiltag på både nye skibe og eksisterende flåder.
»Vi har gjort, hvad vi kan for at reducere NOx- og SOx-udledningen, så fiskerflåden er proaktive og i offensiven med at bruge ny miljøteknologi.
Samtidig skal vi se ud over det rent teknologiske. Vi kan formentlig opnå en endnu større reduktion af de samlede udledninger af drivhusgasser ved at se på fiskeripolitikken,« sagde han og antydede større fleksibilitet i kvoter og operationelle faktorer.
»For torske-trawlere kan en generel tilladelse til at bruge pelagiske trawl f.eks. føre til en kraftig reduktion af brændstofforbruget. Det er nok ikke praktisk at stoppe med at bruge bundtrawl, (demersalt fiskeri), men vi kan bruge pelagiske trawl mere, end vi gør i dag. Større fleksibilitet i kvoterne er afprøvet og har givet gode resultater. For fiskerflåden handler det om at skabe et driftsmønster på en mere effektiv og energi-rigtig måde, siger Ronny Vågsholm til slut.
Ammoniak er aktuelt som alternativt motorbrændstof i fremtiden, og for tiden omtalt som et perspektivrigt brændstof, især til marine motorer, på længere sigt.
Ammoniak kan betragtes som et såkaldt »elektro brændstof«, idet det kan produceres ud fra brint og luft, hvor brinten kan produceres ud fra overskudsstrøm fra vindmøller.
Derved bliver det et bæredygtigt brændstof, som ikke er forbundet med kuldioxid produktion. I modsætning til metanol, metan mm., der kan produceres under samme betegnelse, behøver man ikke kuldioxid til brændstofproduktionen, og dette kan være en stor fordel.
Ammoniak er imidlertid et relativt ukendt brændstof til motorer, og anvendelsen er derfor forbundet med tekniske udfordringer.