Den newzealandske virksomhed Aurora Fisheries har valgt, hvad der er blevet til en kombineret fabriks- og frysetrawler, efter det norske Skipsteknisk design og bygget på det tyrkiske værft Tersan. Den nye fabrikstrawler til Aurora Fisheries er planlagt leveret i slutningen af 2025
Aurora Fisheries er en del af Solander-gruppen og har afgivet en ordre på et 80 meter langt og 15,40 meter bredt fabriksfartøj, der skal bygges efter Skipstekniskes ST-116XL design.
Dette bliver Tersan-værftets nybygningsnummer 1124, der forventes leveret i fjerde kvartal 2025.
Fartøjet er bygget som erstatning for virksomhedens eksisterende trawler, og forventes indsat i farvandene omkring New Zealand. Fartøjet vil blive bygget til maksimal energieffektivitet og en forarbejdningskapacitet til en lang række fiskearter og med et 2,125 kubikmeter stort pallekapacitet i kølerummet. Der vil desuden være kahytter og opholdsfacilitetter for 50 bestningsmedlemmer.
Aurora Fisheries sigter mod en række arter, der forvaltes gennem New Zealands kvotestyringssystem. Med kun ét fartøj er Solander Group den mindste aktør i det newzealandske dybvandsfiskeri, men de har deres egen kvote og får adgang til flere gennem relationer med andre virksomheder.
Dette er første gang det tyrkiske værft bygger for en newzealandsk virksomhed, mens Skipsteknisk har designet fabrikstrawlerne Rehua, bygget i 1997 og Tokatu, bygget i 2018 for virksomheder i New Zealand, samt forskningsfartøjet Tangaroa, bygget i 1991, samt det nye forskningsskib Kaharoa II, der i øjeblikket er under bygning i Spanien.