Det er ejere af det norske langlinefartøj »Leinebris« fra Fosnavåg, der netop har indgået kontrakt om byggeriet af et nyt 64,90 meter langt og 15 meter bredt kombinationsfartøj designet af norske Skibsteknisk og planlagt bygget ved skibsværftet Tersan i Tyrkiet, til levering i 2025.
Nye »Leinebris« er i modsætning til det nuværende fartøj udstyret til at kombinere vod-, langline- og garn.
Rederiet og Skipsteknisk har samarbejdet tæt om at finde frem til de bedste løsninger for, at dette bliver et fiskefartøj, der rykker grænserne op til næste niveau.
Skibstypen ST-158 er udstyret med dobbelt lastdæk samt overdækkede arbejdsdæk og moonpool, for øget og optimal sikkerhed for besætningen ombord. Samtidig er standarden for komfort og besætningens velvære samt bekvemmelighed øget med ekstra gode faciliteter ombord.
Ifølge administrerende direktør Paul Harald Leinebø og bestyrelsesformand Åge Uran er det også hensigten at have fuldt fokus på bæredygtigheds-mål og på at minimere de operationelle systemer, så klimaaftrykket bliver så lavt som muligt.
Det nye fartøj vil have en kraftig batteripakke og tre generator-sæt til diesel-elektrisk fremdrift, samt azimuting thrustre for og agter, hvilket bidrager til mere effektiv udnyttelse af energien ombord. Dæks-udstyret vil være hel-elektrisk.
»Vi sigter efter også at kunne fiske i fremtiden og passer derfor på de ressourcer vi har, bedst muligt. Så vi skal både tænke nyt og bygge nyt,« understreger Paul Harald Leinebø.
Dæksudstyret inkluderer RSW-tanke til at holde fiskene i live, samtidig med at det giver mulighed for at lande levende fisk til produktionen. Fangst-håndtering ombord omfatter også ensilagefaciliteter for at sikre, at alt bliver udnyttet.
Ligesom den nuværende »Leinebris« vil dette nye fartøj trække sine redskaber gennem en moon-pool, mens det samtidig forventes at det bredere udvalg af redskabstyper giver en større effektivitet, når fiskemetoderne tilpasses årstiden, samt vejr og vind og fiskeriet i sæson.