Det er en helt sikker måde hvorpå Kystfiskerudvalgets formand Niels Bjerregaard får kaffen galt i halsen, og det er især når vores fødevareminister, på sin sædvanlige bramfrie måde proklamerer at 80% af fangstrejerne for kystfiskerne nu kun må udgøre max. et døgn, skriver 24 timer.
Dette er blot en af de ting som den arbejdsgruppe ministeren nedsætter, skal arbejde med og komme med et udspil om til maj 2013. Helt eksakt hvorledes dansk kystfiskeri kan udvikles i årene fremover. Det konkrete tiltag med 80% reglen er ifølge fødevareministeren netop en sikkerhed for, at der er tale om et reelt dags-fiskeri, der er kendetegnede for kystfiskeriet. I dag er kravet tre døgn.
Niels Bjerregaard ser en fare i de korte dagsrejser og sammen med formanden for Thorup Strand fiskerne Gert Kristensen, har de hver især medlemmer der får problemer med at overholde denne regel. ”specielt fartøjer som fisker på Revet eller hvor man udover skipper og bedstemand har en elev med om bord. Der skal ”gashåndtaget” virkelig i bund, og motoren op på fulde omdrejninger for at nå denne nye tidsgrænse. Vi kunne før tage af sted i nogenlunde god tid og sparer lidt på de dyre oliedråber, men med de nye regler, tvinges vi til at udskyde afrejsen og når vi så endelig sejler, så bliver det med alt hvad motoren kan trække. Det vil helt sikkert gavne miljøet,” siger Niels Bjerregaard med et ironisk smil.
Der bliver også hostet lidt, når man som Niels Bjerregaard læser videre og finder ud af at års mængder af torsk og tunger, kun må lejes ud til andre kystfiskerfartøjer og ikke ud af ordningen, som det sker i dag. (50% reglen findes forhåbentligt stadigvæk) Begrundelsen herfor er prisværdig nok, man ønsker at sikre at kvoterne forbliver på kystfiskernes hænder. Men som Niels Bjerregaard påpeger, ”hvis man sidder med overskydende kvote og ønsker at leje ud, forudsætter det at nogle vil leje. Som det er i dag, er det ikke alle der selv kan fiske kvoten op, det kan skyldes de nye regler med for korte fangstdage eller for få havdage. Prisen vil herefter være mere udsat for værdiforringelse eller helt umulige af afsætte, netop pga. udbud og efterspørgsel og igen at udlejningen vil ske i et lukket system, uden mulighed for konkurrence.”
”Der er selvfølgelig forskel på kystfiskerne, men hvis erhvervet skal overleve, kan vi ikke nøjes med at fange 200 kg skrubber på en fangstrejse, og samtidig tro at den dag fartøjet skal sælges og en ny ung fisker skal tage over, at han kan finde pengene til at forrente både fartøj, redskaber og drift med. Det har kun kunnet lade sig gøre at holde økonomien sammen, med fangster og indtjening af denne størrelse, fordi alt er betalt. Den mulighed er det ikke sikkert at en ung nystartet fisker har. Vi skal passe på at erhvervet ikke lægger sig selv ned. ”
Som en kniv i et åbent sår, kommer så oveni de nye pointregler, som er indført her den 1. december 2012. Regler som skal straffe ulovligt fiskeri, noget som alle kan være enige om ikke må forekomme. Men Pointsystemet kan sammenlignes med klippekort-reglerne for et almindeligt kørekort. Hver gang fiskerikontrollen fremover vælger at optage rapport for overtrædelse af fiskerilovgivningen, vil det blive overvejet om der udover bøde og evt. konfiskation også skal startes en pointsag.
Som ved klip i kørekortet, kan point dog slettes igen efter en periode på 3 år. Dette forudsætter dog, at det pågældende fartøj eller den pågældende føre, ikke får nye point i de næste 3 år og er man først oppe på 18 point, bliver der ikke slettet noget som helst, uanset hvor lang tid der går. Det kan i værste fald betyde at ens fartøj ikke kan sælges, den dag man vælger at gå på pension, da pointene følger fartøjet og som sådan skal oplyses ved evt. salg.
”Jeg kan godt forstå frustrationerne fiskerne imellem, for det skorter ikke på nye regler og forordninger samt bekendtgørelser og pointsystemer, som kan gøre enhver fornuftig fisker helt rundforvirret, ” slutter en bekymret Niels ”Jensen” Bjerregaard fra Hirtshals.
Partsindlæg fra Niels Bjerregaard Kystfiskerudvalget
FiskerForum.com