Som traditionen byder, holdt skipper Christian W. Rasmussen åbent skib efter dåben af fartøjet, der ved festligheden blev navngivet NC 302 Helgoland Cuxhaven.
Skipperen fra Thyborøn, har fået lokal assistance af smedefirmaet Kynde og Toft ved bygningen af den kombineret flyshooter og trawler.
Skibet er modificeret og forlænget på slæbestedet af Kynde og Toft, som med opgaven har haft sin hidtil største nybygnings opgave til dato, indenfor fiskefartøjer. Helgoland er forlænget med 7,5 meter i alt. Lidt ved stævnen og en del ved agter, således den samlede længde i dag er ca. 36 meter.
Fartøjet er oprindeligt tegnet af Ove Kristensen og bygget på et Hollandske værft i Stellendam i det sydvestlige Holland, hvorefter den videre aptering og opbygning er foretaget af Thyborøns gamle smede- og maskinværksted Kynde og Toft.
Thyborøn skipperen fisker på tyske kvoter, men lander for langt den overvejende del sine fisk i Thyborøn. Det er mange år siden skipper Christian W. Rasmussen begyndte at opkøbe tyske fartøjer og deres kvoter, med den begrundelse ikke at konkurrerer med sine kollegaer indenfor fiskeriet.
FiskerForum.com